Pomysły na lekcje. Sprawdź, jak działa edukacja filmowa CEO!

Aktualność

Zachęcamy do zapoznania się z nowymi relacjami z programu „Szkoła twórczych praktyk”! Nauczyciele i nauczycielki z całej Polski dzielą się swoimi doświadczeniami pracy z filmami krótkometrażowymi i materiałami udostępnionymi na platformie filmowej CEO. Wybraliśmy dwie najciekawsze, które mogą stać się inspiracją do podejmowania własnych działań edukacyjnych.

Relacja #1

Zajęcia na bazie scenariusza: Co mi w duszy gra?

Szkoła Podstawowa nr 10 im. Marii Konopnickiej w Kaliszu
zajęcia z klasą III pod kierunkiem pani Karoliny Sucheckiej

Film: Orkiestra

Lekcja: edukacja wczesnoszkolna

 

Przeprowadzone działania i komentarz nauczycielki:

Film bardzo spodobał się uczniom. Dialogi w nim zawarte były zrozumiałe, a sama animacja sprawiła, że każdy z obserwatorów uważnie śledził losy Vernona. Film był bardzo dobrym wprowadzeniem do tematu. Animacja jest oryginalna oraz przykuwa uwagę widza. Z niecierpliwością wyczekiwaliśmy wspólnie, co będzie działo się dalej. Sytuacje w nim przedstawione idealnie pokazywały szereg towarzyszących ludziom emocji. Uczniowie z łatwością potrafili znaleźć momenty, podczas których główny bohater doświadczał konkretnych nastrojów emocjonalnych.

Najwyżej oceniam ćwiczenie polegające na omówieniu, w jaki sposób emocje wyrażane są w internecie oraz adresowanie wirtualnych wiadomości do przyjaciół i rodziny. Dzieci bardzo zaangażowały się w te ćwiczenia, podawały dobre pomysły oraz pisały kreatywne smsy:

Udało mi się zrealizować cały materiał. Moim zdaniem scenariusz jest kompletny, ciekawy i kreatywny. Bardzo angażuje grupę do pracy.

 

Relacja #2

Zajęcia na bazie scenariusza: Mamy głos, czyli o tym, że każdy może być liderem lub liderką zmiany

Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii w Kłodzku
klasa pod kierunkiem pani Joanny Mazurkiewicz

Film: Chór

Lekcja: godzina wychowawcza (2 jednostki)

 

Przeprowadzone działania i komentarz nauczycielki:

Film był zrozumiały dla widzów. Budził zainteresowanie, młodzież podążała za akcją, byli skupieni (co nie zdarza się często). Film w niezwykły sposób oczarował uczniów i uczennice. Wywołał emocje. Początkowo młodzież zareagowała złością, buntem – byli poruszeni co stanowiło znakomitą bazę do przejścia do kolejnych zagadnień. 

W przypadku wychowanek i wychowanków MOS bardzo trudno przebić się przez początkowe zniechęcenie, negację i opór przed aktywnością, jednak po filmie Chór młodzież chciała rozmawiać i brać udział w zajęciach, była zaciekawiona.

Zajęcia zaplanowano na dwie godziny lekcyjne. Niestety nie udało się przeprowadzić wszystkich zaproponowanych ćwiczeń, ponieważ młodzież potrzebowała szerszego omówienia treści filmu. Entuzjazm wywołało ćwiczenie Zmieniamy się, w którym uczestnicy w parach odgadują nawzajem zmiany w swoim wyglądzie. Nikt nie wpadł na pomysł by zjednoczyć siły, wymienić się z kimś rzeczami w celu zmiany swojego wyglądu, co dla nas wychowawców stanowi ważną informację. 

Wszystkie ćwiczenia zaproponowane w scenariuszu wydają mi się trafione. Z braku czasu nie przeprowadziłam ćwiczenia Synchronizacja (próba doświadczenia oddziaływania na siebie w grupie),  gdyż wydawało mi się najmniej konkretne i potencjalnie mogło być nam trudno osiągnąć cel (choć oczywiście mogę się mylić). 

Mam poczucie, że karta pracy Mam/mamy wpływ posiada duży potencjał, jednak z braku czasu potraktowałam ją zdawkowo. Próbowałam wrócić do tematu następnego dnia podczas spotkania z młodzieżą, ale niestety nie przebiegło to prawidłowo. Na podstawie naszych doświadczeń uważam, że dla naszej grupy scenariusz był zbyt obszerny. 

Inne aktualności

Aktualności

Wirtualny Klub Filmowy
06/05/2025
Ostatni Wirtualny Klub Filmowy w tym roku szkolnym!
Podczas spotkania, które odbędzie się już 13 maja o godzinie 18:30, obejrzymy nowy, brazylijski film z naszej kolekcji zatytułowany „Amarella” (2024) w reżyserii André Hayato Saita. Po pokazie przyjrzymy się...
czytaj więcej»
05/05/2025
Zbliża się trzecia edycja konferencji „OtwórzMY!”
Podczas tegorocznej edycji konferencji edukacji kulturowej i włączającej „OtwórzMY!” przedstawimy twórcze narzędzia budowania postawy otwartości uczniów i uczennic. Konferencja „OtwórzMY!” odbędzie się 6 czerwca w Warszawie, w centrum szkoleniowym Golden Floor...
czytaj więcej»
29/04/2025
Edukacja przeciwko antysemityzmowi – inauguracja projektu
28 kwietnia 2025 r. w Warszawie odbyła się inauguracja międzynarodowego projektu edukacyjnego „Edukacja przeciwko antysemityzmowi. Uczyć się z przeszłości, aby zrozumieć współczesne wyzwania”. Wydarzenie zgromadziło nauczycieli, edukatorów i ekspertów z...
czytaj więcej»
Już są! Nowe filmy w bezpłatnych Zasobach
15/04/2025
Już są! Nowe filmy w bezpłatnych Zasobach
Do Zasobów filmowych Centrum Edukacji Obywatelskiej trafiło pięć nowych tytułów: „Amarela”, „Budząc się w ciszy”, „Buty Louisa”, „Dzikie magnolie” i „Maskonury”.Tej wiosny w Zasobach filmowych Centrum Edukacji Obywatelskiej znajdziesz aż...
czytaj więcej»
26/03/2025
„Animacja poklatkowa w pracy z młodzieżą. Jak wykorzystać smartfon?” – zaproszenie na webinarium
Czy animacja poklatkowa może stać się narzędziem do pracy wychowawczej, artystycznej i projektowej? Przyjdź na webinarium, podczas którego poznasz przykłady projektów filmowych stworzonych z dziećmi i młodzieżą. Dowiesz się też,...
czytaj więcej»
26/03/2025
Z klasą do kina na 22. Millenium Docs Against Gravity!
Aż sześciu projekcjom premierowo pokazywanych filmów w warszawskiej Kinotece będą towarzyszyły specjalne spotkania edukacyjne z osobami eksperckimi! W tym także z Janem Dąbkowskim i Patrycją Paczyńską z Centrum Edukacji Obywatelskiej.Festiwalowe...
czytaj więcej»

Zobacz inne obszary naszych działań