Pomysły na lekcje. Sprawdź, jak działa edukacja filmowa CEO!

Aktualność

Zachęcamy do zapoznania się z nowymi relacjami z programu „Szkoła twórczych praktyk”! Nauczyciele i nauczycielki z całej Polski dzielą się swoimi doświadczeniami pracy z filmami krótkometrażowymi i materiałami udostępnionymi na platformie filmowej CEO. Wybraliśmy dwie najciekawsze, które mogą stać się inspiracją do podejmowania własnych działań edukacyjnych.

Relacja #1

Zajęcia na bazie scenariusza: Co mi w duszy gra?

Szkoła Podstawowa nr 10 im. Marii Konopnickiej w Kaliszu
zajęcia z klasą III pod kierunkiem pani Karoliny Sucheckiej

Film: Orkiestra

Lekcja: edukacja wczesnoszkolna

 

Przeprowadzone działania i komentarz nauczycielki:

Film bardzo spodobał się uczniom. Dialogi w nim zawarte były zrozumiałe, a sama animacja sprawiła, że każdy z obserwatorów uważnie śledził losy Vernona. Film był bardzo dobrym wprowadzeniem do tematu. Animacja jest oryginalna oraz przykuwa uwagę widza. Z niecierpliwością wyczekiwaliśmy wspólnie, co będzie działo się dalej. Sytuacje w nim przedstawione idealnie pokazywały szereg towarzyszących ludziom emocji. Uczniowie z łatwością potrafili znaleźć momenty, podczas których główny bohater doświadczał konkretnych nastrojów emocjonalnych.

Najwyżej oceniam ćwiczenie polegające na omówieniu, w jaki sposób emocje wyrażane są w internecie oraz adresowanie wirtualnych wiadomości do przyjaciół i rodziny. Dzieci bardzo zaangażowały się w te ćwiczenia, podawały dobre pomysły oraz pisały kreatywne smsy:

Udało mi się zrealizować cały materiał. Moim zdaniem scenariusz jest kompletny, ciekawy i kreatywny. Bardzo angażuje grupę do pracy.

 

Relacja #2

Zajęcia na bazie scenariusza: Mamy głos, czyli o tym, że każdy może być liderem lub liderką zmiany

Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii w Kłodzku
klasa pod kierunkiem pani Joanny Mazurkiewicz

Film: Chór

Lekcja: godzina wychowawcza (2 jednostki)

 

Przeprowadzone działania i komentarz nauczycielki:

Film był zrozumiały dla widzów. Budził zainteresowanie, młodzież podążała za akcją, byli skupieni (co nie zdarza się często). Film w niezwykły sposób oczarował uczniów i uczennice. Wywołał emocje. Początkowo młodzież zareagowała złością, buntem – byli poruszeni co stanowiło znakomitą bazę do przejścia do kolejnych zagadnień. 

W przypadku wychowanek i wychowanków MOS bardzo trudno przebić się przez początkowe zniechęcenie, negację i opór przed aktywnością, jednak po filmie Chór młodzież chciała rozmawiać i brać udział w zajęciach, była zaciekawiona.

Zajęcia zaplanowano na dwie godziny lekcyjne. Niestety nie udało się przeprowadzić wszystkich zaproponowanych ćwiczeń, ponieważ młodzież potrzebowała szerszego omówienia treści filmu. Entuzjazm wywołało ćwiczenie Zmieniamy się, w którym uczestnicy w parach odgadują nawzajem zmiany w swoim wyglądzie. Nikt nie wpadł na pomysł by zjednoczyć siły, wymienić się z kimś rzeczami w celu zmiany swojego wyglądu, co dla nas wychowawców stanowi ważną informację. 

Wszystkie ćwiczenia zaproponowane w scenariuszu wydają mi się trafione. Z braku czasu nie przeprowadziłam ćwiczenia Synchronizacja (próba doświadczenia oddziaływania na siebie w grupie),  gdyż wydawało mi się najmniej konkretne i potencjalnie mogło być nam trudno osiągnąć cel (choć oczywiście mogę się mylić). 

Mam poczucie, że karta pracy Mam/mamy wpływ posiada duży potencjał, jednak z braku czasu potraktowałam ją zdawkowo. Próbowałam wrócić do tematu następnego dnia podczas spotkania z młodzieżą, ale niestety nie przebiegło to prawidłowo. Na podstawie naszych doświadczeń uważam, że dla naszej grupy scenariusz był zbyt obszerny. 

Inne aktualności

Aktualności

09/09/2025
Webinar „Jak uczyć o Holokauście dziś?” już 25 września o 18:00
Jak opowiadać o Holokauście w XXI wieku, aby temat był istotny i poruszający dla młodzieży? Webinar „Jak uczyć o Holokauście dziś? Pomiędzy osobistymi wyborami a mechanizmami, które na nie wpływały”...
czytaj więcej»
19/08/2025
Dołącz do nowego programu „Nasi sąsiedzi. Młodzież bada historie Holokaustu”
Czy chcesz zainteresować uczniów i uczennice historią, która działa się blisko ich domu Czy chcesz pokazać im, czym kierowali się ludzie podejmując decyzje w czasie wojny? Dołącz do projektu „Nasi...
czytaj więcej»
18/08/2025
Twórz, odkrywaj i inspiruj ze „Szkołą twórczych praktyk”
Czy chcesz pokazać swoim uczniom, że sztuka może być narzędziem do rozmowy o świecie i jego różnorodności? Dołącz do „Szkoły twórczych praktyk” 2025/26 👇 Zapraszamy nauczycielki i nauczycieli (od klasy...
czytaj więcej»
22/07/2025
Młodzież dla młodzieży. Projekty stworzone z myślą o rówieśnikach
To już ostatnia część projektów zrealizowanych w tegorocznej edycji „Szkoły twórczych praktyk”. Zobacz, jak młodzież potrafi dostrzegać potrzeby swoich koleżanek oraz kolegów i odpowiadać na nie działaniem. 💡 W Szkole...
czytaj więcej»
18/07/2025
Lokalne inicjatywy. Zobacz, jak szkoły budują więzi z okolicą
Część młodzieży biorącej udział w „Szkole twórczych praktyk” zrealizowała projekty, które pozwoliły im lepiej poznać najbliższą okolicę, a także zwrócić uwagę na ważne, lokalne problemy. 📖Uczniowie i uczennice z Publicznej...
czytaj więcej»
14/07/2025
Biografie, które inspirują. Efekty tegorocznej „Szkoły twórczych praktyk”
Przed Wami kolejna odsłona działań uczniów i uczennic realizowanych w ramach programu „Szkoła twórczych praktyk”. Jednym z tematów, które młodzież podjęła w swoich projektach, było przybliżenie sylwetek szkolnych patronów i...
czytaj więcej»

Zobacz inne obszary naszych działań