Pomysły na lekcje. Sprawdź, jak działa edukacja filmowa CEO!

Aktualność

Zachęcamy do zapoznania się z nowymi relacjami z programu „Szkoła twórczych praktyk”! Nauczyciele i nauczycielki z całej Polski dzielą się swoimi doświadczeniami pracy z filmami krótkometrażowymi i materiałami udostępnionymi na platformie filmowej CEO. Wybraliśmy dwie najciekawsze, które mogą stać się inspiracją do podejmowania własnych działań edukacyjnych.

Relacja #1

Zajęcia na bazie scenariusza: Co mi w duszy gra?

Szkoła Podstawowa nr 10 im. Marii Konopnickiej w Kaliszu
zajęcia z klasą III pod kierunkiem pani Karoliny Sucheckiej

Film: Orkiestra

Lekcja: edukacja wczesnoszkolna

 

Przeprowadzone działania i komentarz nauczycielki:

Film bardzo spodobał się uczniom. Dialogi w nim zawarte były zrozumiałe, a sama animacja sprawiła, że każdy z obserwatorów uważnie śledził losy Vernona. Film był bardzo dobrym wprowadzeniem do tematu. Animacja jest oryginalna oraz przykuwa uwagę widza. Z niecierpliwością wyczekiwaliśmy wspólnie, co będzie działo się dalej. Sytuacje w nim przedstawione idealnie pokazywały szereg towarzyszących ludziom emocji. Uczniowie z łatwością potrafili znaleźć momenty, podczas których główny bohater doświadczał konkretnych nastrojów emocjonalnych.

Najwyżej oceniam ćwiczenie polegające na omówieniu, w jaki sposób emocje wyrażane są w internecie oraz adresowanie wirtualnych wiadomości do przyjaciół i rodziny. Dzieci bardzo zaangażowały się w te ćwiczenia, podawały dobre pomysły oraz pisały kreatywne smsy:

Udało mi się zrealizować cały materiał. Moim zdaniem scenariusz jest kompletny, ciekawy i kreatywny. Bardzo angażuje grupę do pracy.

 

Relacja #2

Zajęcia na bazie scenariusza: Mamy głos, czyli o tym, że każdy może być liderem lub liderką zmiany

Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii w Kłodzku
klasa pod kierunkiem pani Joanny Mazurkiewicz

Film: Chór

Lekcja: godzina wychowawcza (2 jednostki)

 

Przeprowadzone działania i komentarz nauczycielki:

Film był zrozumiały dla widzów. Budził zainteresowanie, młodzież podążała za akcją, byli skupieni (co nie zdarza się często). Film w niezwykły sposób oczarował uczniów i uczennice. Wywołał emocje. Początkowo młodzież zareagowała złością, buntem – byli poruszeni co stanowiło znakomitą bazę do przejścia do kolejnych zagadnień. 

W przypadku wychowanek i wychowanków MOS bardzo trudno przebić się przez początkowe zniechęcenie, negację i opór przed aktywnością, jednak po filmie Chór młodzież chciała rozmawiać i brać udział w zajęciach, była zaciekawiona.

Zajęcia zaplanowano na dwie godziny lekcyjne. Niestety nie udało się przeprowadzić wszystkich zaproponowanych ćwiczeń, ponieważ młodzież potrzebowała szerszego omówienia treści filmu. Entuzjazm wywołało ćwiczenie Zmieniamy się, w którym uczestnicy w parach odgadują nawzajem zmiany w swoim wyglądzie. Nikt nie wpadł na pomysł by zjednoczyć siły, wymienić się z kimś rzeczami w celu zmiany swojego wyglądu, co dla nas wychowawców stanowi ważną informację. 

Wszystkie ćwiczenia zaproponowane w scenariuszu wydają mi się trafione. Z braku czasu nie przeprowadziłam ćwiczenia Synchronizacja (próba doświadczenia oddziaływania na siebie w grupie),  gdyż wydawało mi się najmniej konkretne i potencjalnie mogło być nam trudno osiągnąć cel (choć oczywiście mogę się mylić). 

Mam poczucie, że karta pracy Mam/mamy wpływ posiada duży potencjał, jednak z braku czasu potraktowałam ją zdawkowo. Próbowałam wrócić do tematu następnego dnia podczas spotkania z młodzieżą, ale niestety nie przebiegło to prawidłowo. Na podstawie naszych doświadczeń uważam, że dla naszej grupy scenariusz był zbyt obszerny. 

Inne aktualności

Aktualności

27/06/2025
„Równość rodzi się z różnicy”. Zobacz wirtualną wystawę
Echa wojny w Ukrainie, troska o środowisko naturalne, marzenia o bardziej otwartej, empatycznej przyszłości. Takie tematy poruszyły młodzież ze Szkoły Podstawowej nr 1 w Koluszkach. Na Zasobach filmowych CEO możesz...
czytaj więcej»
13/06/2025
Działo się! Zobacz zdjęcia z konferencji „OtwórzMY!”
Za nami trzecia edycja konferencji edukacji kulturowej i włączającej „OtwórzMY!”. Podczas spotkań i warsztatów podsumowywaliśmy działania w programach CEO „Szkoła twórczych praktyk” i „Szkoła otwartości”, szukaliśmy twórczych sposobów na angażowanie...
czytaj więcej»
11/06/2025
„Szanujemy różnice, tworzymy wspólnotę” – pobierz ulotkę
W każdej grupie młodzieży i całej społeczności spotykamy ludzi o różnych doświadczeniach, wartościach i potrzebach.  Różnorodność wzbogaca relacje i pozwala tworzyć środowisko pełne szacunku, zrozumienia i współpracy. Ulotka „Szanujemy różnice,...
czytaj więcej»
10/06/2025
„Równość rodzi się z różnicy” – fotorelacja z otwarcia wystawy
„Równość rodzi się z różnicy” to tytuł wystawy animacji poklatkowych, które w ramach projektu „Przestrzeń różnorodności” stworzyli uczniowie i uczennice Szkoły Podstawowej nr 1 im. Tadeusza Kościuszki w Koluszkach.Prace powstały...
czytaj więcej»
30/05/2025
Art Thinking program edukacyjny – Fundacji Deloitte
Szukasz pomysłu na ciekawą i angażującą lekcję z wykorzystaniem filmu? Skorzystaj z bezpłatnego programu Art Thinking! Program inspiruje sztuką i pomaga rozwijać u młodych ludzi kompetencje przyszłości: kreatywność, krytyczne myślenie, empatię...
czytaj więcej»
28/05/2025
Turnus Twórczy – obejrzyj film!
Turnus Twórczy to stacjonarne warsztaty, podczas których uczestnicy i uczestniczki poznają nowe narzędzia do pracy twórczej z uczniami. Tegoroczna, druga edycja Turnusu odbyła się 6 i 7 marca w Warszawie.Pierwszego...
czytaj więcej»

Zobacz inne obszary naszych działań