Pomysły na lekcje. Sprawdź, jak działa edukacja filmowa CEO!

Aktualność

Zachęcamy do zapoznania się z nowymi relacjami z programu „Szkoła twórczych praktyk”! Nauczyciele i nauczycielki z całej Polski dzielą się swoimi doświadczeniami pracy z filmami krótkometrażowymi i materiałami udostępnionymi na platformie filmowej CEO. Wybraliśmy dwie najciekawsze, które mogą stać się inspiracją do podejmowania własnych działań edukacyjnych.

Relacja #1

Zajęcia na bazie scenariusza: Co mi w duszy gra?

Szkoła Podstawowa nr 10 im. Marii Konopnickiej w Kaliszu
zajęcia z klasą III pod kierunkiem pani Karoliny Sucheckiej

Film: Orkiestra

Lekcja: edukacja wczesnoszkolna

 

Przeprowadzone działania i komentarz nauczycielki:

Film bardzo spodobał się uczniom. Dialogi w nim zawarte były zrozumiałe, a sama animacja sprawiła, że każdy z obserwatorów uważnie śledził losy Vernona. Film był bardzo dobrym wprowadzeniem do tematu. Animacja jest oryginalna oraz przykuwa uwagę widza. Z niecierpliwością wyczekiwaliśmy wspólnie, co będzie działo się dalej. Sytuacje w nim przedstawione idealnie pokazywały szereg towarzyszących ludziom emocji. Uczniowie z łatwością potrafili znaleźć momenty, podczas których główny bohater doświadczał konkretnych nastrojów emocjonalnych.

Najwyżej oceniam ćwiczenie polegające na omówieniu, w jaki sposób emocje wyrażane są w internecie oraz adresowanie wirtualnych wiadomości do przyjaciół i rodziny. Dzieci bardzo zaangażowały się w te ćwiczenia, podawały dobre pomysły oraz pisały kreatywne smsy:

Udało mi się zrealizować cały materiał. Moim zdaniem scenariusz jest kompletny, ciekawy i kreatywny. Bardzo angażuje grupę do pracy.

 

Relacja #2

Zajęcia na bazie scenariusza: Mamy głos, czyli o tym, że każdy może być liderem lub liderką zmiany

Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii w Kłodzku
klasa pod kierunkiem pani Joanny Mazurkiewicz

Film: Chór

Lekcja: godzina wychowawcza (2 jednostki)

 

Przeprowadzone działania i komentarz nauczycielki:

Film był zrozumiały dla widzów. Budził zainteresowanie, młodzież podążała za akcją, byli skupieni (co nie zdarza się często). Film w niezwykły sposób oczarował uczniów i uczennice. Wywołał emocje. Początkowo młodzież zareagowała złością, buntem – byli poruszeni co stanowiło znakomitą bazę do przejścia do kolejnych zagadnień. 

W przypadku wychowanek i wychowanków MOS bardzo trudno przebić się przez początkowe zniechęcenie, negację i opór przed aktywnością, jednak po filmie Chór młodzież chciała rozmawiać i brać udział w zajęciach, była zaciekawiona.

Zajęcia zaplanowano na dwie godziny lekcyjne. Niestety nie udało się przeprowadzić wszystkich zaproponowanych ćwiczeń, ponieważ młodzież potrzebowała szerszego omówienia treści filmu. Entuzjazm wywołało ćwiczenie Zmieniamy się, w którym uczestnicy w parach odgadują nawzajem zmiany w swoim wyglądzie. Nikt nie wpadł na pomysł by zjednoczyć siły, wymienić się z kimś rzeczami w celu zmiany swojego wyglądu, co dla nas wychowawców stanowi ważną informację. 

Wszystkie ćwiczenia zaproponowane w scenariuszu wydają mi się trafione. Z braku czasu nie przeprowadziłam ćwiczenia Synchronizacja (próba doświadczenia oddziaływania na siebie w grupie),  gdyż wydawało mi się najmniej konkretne i potencjalnie mogło być nam trudno osiągnąć cel (choć oczywiście mogę się mylić). 

Mam poczucie, że karta pracy Mam/mamy wpływ posiada duży potencjał, jednak z braku czasu potraktowałam ją zdawkowo. Próbowałam wrócić do tematu następnego dnia podczas spotkania z młodzieżą, ale niestety nie przebiegło to prawidłowo. Na podstawie naszych doświadczeń uważam, że dla naszej grupy scenariusz był zbyt obszerny. 

Inne aktualności

Aktualności

15/10/2025
Zapraszamy na warsztaty „Wiedza i praktyka. Od raportu do własnych narzędzi edukacji o trudnej przeszłości”
Chcesz poznać nowe materiały związane z edukacją o Holokauście? Interesuje Cię, jak rozmawiać z młodzieżą o trudnej przeszłości w sposób mądry i angażujący? Zapraszamy na warsztaty stacjonarne „Wiedza i praktyka....
czytaj więcej»
08/10/2025
Spotkajmy się w bibliotece 📚
17 października w całej Polsce odbędzie się Noc Bibliotek, ogólnopolskie wydarzenie promujące czytanie i korzystanie z bibliotek. W tym roku tysiące atrakcji i wydarzeń specjalnych łączy hasło “Do dzieła!”.  Swój...
czytaj więcej»
07/10/2025
Wirtualny klub filmowy – dołącz do nas!
Wirtualny klub filmowy to cykl comiesięcznych, bezpłatnych spotkań, do których można dołączyć online w każdej chwili i z każdego zakątka Polski. Oglądamy krótkometrażowe filmy z kolekcji CEO, rozmawiamy, wymieniamy się...
czytaj więcej»
30/09/2025
Przedłużamy zapisy do programów Otwieraj na kulturę do 7 października!
W tym roku możecie dołączyć do naszych dwóch programów edukacyjnych: „Szkoły twórczych praktyk” oraz „Nasi sąsiedzi. Młodzież bada historie Holokaustu”. Udział w programach wspiera realizację priorytetów Ministerstwa Edukacji i Nauki...
czytaj więcej»
29/09/2025
Pobierz scenariusze lekcji, karty pracy i inne materiały
Na stronie Amerykańskiego Muzeum Pamięci Holokaustu w Waszyngtonie dostępne są już materiały edukacyjne przygotowane na podstawie wystawy „Byli sąsiadami. Ludzkie wybory i zachowania w obliczu Zagłady”. Dzięki nim możesz poprowadzić...
czytaj więcej»
18/09/2025
Ucz i inspiruj z materiałami Art Thinking
Jak rozmawiać z młodzieżą o sztuce i rozwijać ich kreatywność, empatię i krytyczne myślenie? Wykorzystaj do tego materiały Art Thinking, przygotowane przez Fundację Deloitte. Inspiracją dla programu Art Thinking jest...
czytaj więcej»

Zobacz inne obszary naszych działań