Przestrzeń różnorodności. Rezydencja artystyczna w Twojej szkole

Aktualność

„Przestrzeń różnorodności” to projekt, który opiera się na rezydencji artystycznej. Kierujemy go do wielokulturowych szkół w małych i średnich miejscowościach. Jego głównym celem jest promocja dialogu międzykulturowego, rozwijanie umiejętności artystycznych oraz wzmacnianie głosu młodzieży poprzez wspólne działania twórcze.

Szkoła, która zostanie wybrana, będzie gościć artystkę Martę Romankiv – uznaną twórczynię specjalizującą się w tematyce migracji, wielokulturowości i budowania równości społecznej.

Etapy realizacji

  1. Przygotowanie  kadry nauczycielskiej
    Projekt oferuje wsparcie dla nauczycieli w postaci materiałów edukacyjnych oraz spotkania wprowadzającego online. Treści pomogą wprowadzać elementy dialogu międzykulturowego oraz edukacji kulturowej do programów nauczania.
    Uwaga! Spotkanie wprowadzające dla nauczycielek będzie prowadzone w języku angielskim.

  2. Warsztaty wprowadzające
    Program rozpocznie się od zajęć online, podczas których młodzież:

  • pozna podstawy narracji wizualnej w fotografii i filmie,

  • będzie eksplorować lokalną historię i kulturę,

  • przećwiczy różne techniki artystyczne.

    Od połowy lutego do końca kwietnia odbędzie się 8 godzin zajęć online. Ich terminy zostaną umówione z koordynującą nauczycielką.

  1. Pięciodniowa rezydencja artystyczna w szkole
    W trakcie rezydencji młodzież będzie pracować pod okiem Marty Romankiv. Uczennice i uczniowie stworzą prace artystyczne wyrażające ich spojrzenie na różnorodność i wielokulturowość. Efektem tych działań będą krótkie filmy, fotografie i inne twórcze formy.

    Rezydencja odbędzie się w drugiej połowie maja: 19-23 lub 26-30, w zależności od możliwości przestrzeni, w której się odbędzie

  1. Prezentacja efektów
    Podsumowaniem projektu będzie wystawa. W trakcie jej wernisażu odbędą się formy warsztatowe, które włączą i zaangażują lokalną społeczność, ułatwią dialog różnorodnych grup.

    Wernisaż wystawy odbędzie się w ostatni dzień rezydencji. Wystawa może być dostępna dłużej, w zależności od możliwości przestrzeni, w której się odbędzie.

Dla kogo?

Projekt skierowany jest do młodzieży w wieku 12+, uczęszczającej do szkół podstawowych i ponadpodstawowych w małych i średnich miejscowościach, szczególnie z regionów o ograniczonej ofercie kulturalnej i utrudnionym dostępie do dużych ośrodków miejskich.

Grupa uczniowska powinna liczyć 10-20 osób.

Grupą będzie opiekować się nauczycielka lub bibliotekarka szkolna, która wypełnia zgłoszenie. Za koordynację przewidziane jest wynagrodzenie.

Dlaczego warto?

  • Rozwój kompetencji społeczno-emocjonalnych: Młodzież uczy się współpracy, komunikacji.

  • Otwartość i empatia: Program pomaga lepiej rozumieć innych i doceniać różnorodność.

  • Edukacja międzykulturowa: Zajęcia wspierają szkolne cele wychowawcze i uczą otwartości na inne kultury.

  • Twórcze wyrażanie siebie: Uczniowie wykorzystują fotografię, film i inne formy sztuki, by pokazać swoje myśli i doświadczenia.

  • Wzmacnianie głosu młodych: Program daje młodzieży przestrzeń, by mówić o ważnych sprawach i dzielić się swoimi pomysłami.

  • Integracja: Projekt wzmacnia relacje uczniów i uczennic z lokalną społecznością.

Jak zgłosić szkołę?

Formularz zgłoszeniowy

Wypełnia nauczycielka lub bibliotekarka szkolna, która będzie koordynować projekt i wspierać grupę uczniowską.

📅 Rekrutacja trwa do 02.02.2025 r.

📧 Masz pytanie? Napisz do nas: stp@ceo.org.pl

Kryteria wyboru szkoły:

  • miejscowość poniżej 100 tys. mieszkańców,

  • obecność mniejszości ukraińskiej i/lub grup wielokulturowych,

  • ograniczony dostęp do oferty kulturalnej,

  • współpraca z lokalną instytucją i/lub organizacją, które wesprą realizowanie projektu,

  • preferencja dla województw o dochodzie rozporządzalnym gospodarstw domowych poniżej 95% średniej krajowej.

Organizatorem projektu jest Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Rezydentką wspierającą projekt uczniowski jest

Marta Romankiv –  urodzona we Lwowie, w Ukrainie. Artystka interdyscyplinarna, twórczyni instalacji, prac wideo oraz sytuacji społecznych. Laureatka międzynarodowej nagrody Sztuki im. Marii Anto & Elsy von Freytag-Loringhoven (2023) i Allegro Prize (2020); stypendystka programu rezydencyjnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Polski Gaude Polonia (2021) oraz programu stypendialnego w Krakowie (2022). Jej prace były pokazywane m.in. w Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Muzeum Narodowym w Norymberdze i Muzeum Narodowym w Kiszyniowie. Obecnie finalizuje swoją pracę doktorską na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku.

Swoją działalność skupia głównie wokół tematu praw obywatelskich i pracowniczych, wykluczenia społecznego w kontekście migracji, jak i związanych z tym problemów tożsamościowych. Jej projekty najczęściej mają charakter partycypacyjny i znajdują się na pograniczu aktywizmu, nauk społecznych i sztuki. Artystka mieszka i pracuje w Polsce.

Wsparcie w przygotowaniu kadry nauczycielskiej zapewni 

Turning Tables Germany – niezależny oddział europejskiej organizacji non-profit Turning Tables, której celem jest wspieranie marginalizowanej społecznie, ekonomicznie i politycznie młodzieży na całym świecie. Od 2009 roku TT działa w takich krajach jak Dania, Szwecja, Niemcy, Liban, Jordania, Maroko, Mjanma, Kambodża i Kenia, oferując młodym ludziom narzędzia do wyrażania siebie w środowiskach, gdzie artystyczna ekspresja jest często ograniczona. Wspiera dzieci oraz młodzież z obszarów o trudnej sytuacji socjo-ekonomicznej, oferując im środki do wyrażania obaw, nadziei i marzeń przez muzykę i film. Organizacja tworzy otwarte przestrzenie do zdobywania nowych umiejętności artystycznych i technicznych. Dzięki TT Germany dzieci i młodzież borykająca się z trudną sytuacją życiową zyskuję platformę, na której mogą opowiadać swoje historie, budować pewność siebie i domagać się swoich praw, wspierając przy tym spójność społeczną oraz aktywność w życiu społecznym.

Inne aktualności

Aktualności

15/10/2025
Zapraszamy na warsztaty „Wiedza i praktyka. Od raportu do własnych narzędzi edukacji o trudnej przeszłości”
Chcesz poznać nowe materiały związane z edukacją o Holokauście? Interesuje Cię, jak rozmawiać z młodzieżą o trudnej przeszłości w sposób mądry i angażujący? Zapraszamy na warsztaty stacjonarne „Wiedza i praktyka....
czytaj więcej»
08/10/2025
Spotkajmy się w bibliotece 📚
17 października w całej Polsce odbędzie się Noc Bibliotek, ogólnopolskie wydarzenie promujące czytanie i korzystanie z bibliotek. W tym roku tysiące atrakcji i wydarzeń specjalnych łączy hasło “Do dzieła!”.  Swój...
czytaj więcej»
07/10/2025
Wirtualny klub filmowy – dołącz do nas!
Wirtualny klub filmowy to cykl comiesięcznych, bezpłatnych spotkań, do których można dołączyć online w każdej chwili i z każdego zakątka Polski. Oglądamy krótkometrażowe filmy z kolekcji CEO, rozmawiamy, wymieniamy się...
czytaj więcej»
30/09/2025
Przedłużamy zapisy do programów Otwieraj na kulturę do 7 października!
W tym roku możecie dołączyć do naszych dwóch programów edukacyjnych: „Szkoły twórczych praktyk” oraz „Nasi sąsiedzi. Młodzież bada historie Holokaustu”. Udział w programach wspiera realizację priorytetów Ministerstwa Edukacji i Nauki...
czytaj więcej»
29/09/2025
Pobierz scenariusze lekcji, karty pracy i inne materiały
Na stronie Amerykańskiego Muzeum Pamięci Holokaustu w Waszyngtonie dostępne są już materiały edukacyjne przygotowane na podstawie wystawy „Byli sąsiadami. Ludzkie wybory i zachowania w obliczu Zagłady”. Dzięki nim możesz poprowadzić...
czytaj więcej»
18/09/2025
Ucz i inspiruj z materiałami Art Thinking
Jak rozmawiać z młodzieżą o sztuce i rozwijać ich kreatywność, empatię i krytyczne myślenie? Wykorzystaj do tego materiały Art Thinking, przygotowane przez Fundację Deloitte. Inspiracją dla programu Art Thinking jest...
czytaj więcej»

Zobacz inne obszary naszych działań