„Przestrzeń Różnorodności” to projekt, który opiera się na rezydencji artystycznej. Kierujemy go do wielokulturowych szkół w małych i średnich miejscowościach. Jego głównym celem jest promocja dialogu międzykulturowego, rozwijanie umiejętności artystycznych oraz wzmacnianie głosu młodzieży poprzez wspólne działania twórcze.
Szkoła, która zostanie wybrana, będzie gościć artystkę Martę Romankiv – uznaną twórczynię specjalizującą się w tematyce migracji, wielokulturowości i budowania równości społecznej.
Etapy realizacji
-
Przygotowanie kadry nauczycielskiej
Projekt oferuje wsparcie dla nauczycieli w postaci materiałów edukacyjnych oraz spotkania wprowadzającego online. Treści pomogą wprowadzać elementy dialogu międzykulturowego oraz edukacji kulturowej do programów nauczania. Uwaga! Spotkanie wprowadzające dla nauczycielek będzie prowadzone w języku angielskim. -
Warsztaty wprowadzające
Program rozpocznie się od zajęć online, podczas których młodzież:
-
pozna podstawy narracji wizualnej w fotografii i filmie,
-
będzie eksplorować lokalną historię i kulturę,
-
przećwiczy różne techniki artystyczne.
Od połowy lutego do końca kwietnia odbędzie się 8 godzin zajęć online. Ich terminy zostaną umówione z koordynującą nauczycielką.
-
Pięciodniowa rezydencja artystyczna w szkole
W trakcie rezydencji młodzież będzie pracować pod okiem Marty Romankiv. Uczennice i uczniowie stworzą prace artystyczne wyrażające ich spojrzenie na różnorodność i wielokulturowość. Efektem tych działań będą krótkie filmy, fotografie i inne twórcze formy.
Rezydencja odbędzie się w drugiej połowie maja: 19-23 lub 26-30, w zależności od możliwości przestrzeni, w której się odbędzie
-
Prezentacja efektów
Podsumowaniem projektu będzie wystawa. W trakcie jej wernisażu odbędą się formy warsztatowe, które włączą i zaangażują lokalną społeczność, ułatwią dialog różnorodnych grup.
Wernisaż wystawy odbędzie się w ostatni dzień rezydencji. Wystawa może być dostępna dłużej, w zależności od możliwości przestrzeni, w której się odbędzie.
Dla kogo?
Projekt skierowany jest do młodzieży w wieku 12+, uczęszczającej do szkół podstawowych i ponadpodstawowych w małych i średnich miejscowościach, szczególnie z regionów o ograniczonej ofercie kulturalnej i utrudnionym dostępie do dużych ośrodków miejskich.
Grupa uczniowska powinna liczyć 10-20 osób.
Grupą będzie opiekować się nauczycielka lub bibliotekarka szkolna, która wypełnia zgłoszenie. Za koordynację przewidziane jest wynagrodzenie.
Dlaczego warto?
-
Rozwój kompetencji społeczno-emocjonalnych: Młodzież uczy się współpracy, komunikacji.
-
Otwartość i empatia: Program pomaga lepiej rozumieć innych i doceniać różnorodność.
-
Edukacja międzykulturowa: Zajęcia wspierają szkolne cele wychowawcze i uczą otwartości na inne kultury.
-
Twórcze wyrażanie siebie: Uczniowie wykorzystują fotografię, film i inne formy sztuki, by pokazać swoje myśli i doświadczenia.
-
Wzmacnianie głosu młodych: Program daje młodzieży przestrzeń, by mówić o ważnych sprawach i dzielić się swoimi pomysłami.
-
Integracja: Projekt wzmacnia relacje uczniów i uczennic z lokalną społecznością.
Jak zgłosić szkołę?
Formularz zgłoszeniowy
Wypełnia nauczycielka lub bibliotekarka szkolna, która będzie koordynować projekt i wspierać grupę uczniowską.
📅 Rekrutacja trwa do 29.01.2025 r.
📧 Masz pytanie? Napisz do nas: stp@ceo.org.pl
Kryteria wyboru szkoły:
-
miejscowość poniżej 100 tys. mieszkańców,
-
obecność mniejszości ukraińskiej i/lub grup wielokulturowych,
-
ograniczony dostęp do oferty kulturalnej,
-
współpraca z lokalną instytucją i/lub organizacją, które wesprą realizowanie projektu,
-
preferencja dla województw o dochodzie rozporządzalnym gospodarstw domowych poniżej 95% średniej krajowej.
Organizatorem projektu jest Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Rezydentką wspierającą projekt uczniowski jest
Marta Romankiv – urodzona we Lwowie, w Ukrainie. Artystka interdyscyplinarna, twórczyni instalacji, prac wideo oraz sytuacji społecznych. Laureatka międzynarodowej nagrody Sztuki im. Marii Anto & Elsy von Freytag-Loringhoven (2023) i Allegro Prize (2020); stypendystka programu rezydencyjnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Polski Gaude Polonia (2021) oraz programu stypendialnego w Krakowie (2022). Jej prace były pokazywane m.in. w Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Muzeum Narodowym w Norymberdze i Muzeum Narodowym w Kiszyniowie. Obecnie finalizuje swoją pracę doktorską na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku.
Swoją działalność skupia głównie wokół tematu praw obywatelskich i pracowniczych, wykluczenia społecznego w kontekście migracji, jak i związanych z tym problemów tożsamościowych. Jej projekty najczęściej mają charakter partycypacyjny i znajdują się na pograniczu aktywizmu, nauk społecznych i sztuki. Artystka mieszka i pracuje w Polsce.
Wsparcie w przygotowaniu kadry nauczycielskiej zapewni
Turning Tables Germany – niezależny oddział europejskiej organizacji non-profit Turning Tables, której celem jest wspieranie marginalizowanej społecznie, ekonomicznie i politycznie młodzieży na całym świecie. Od 2009 roku TT działa w takich krajach jak Dania, Szwecja, Niemcy, Liban, Jordania, Maroko, Mjanma, Kambodża i Kenia, oferując młodym ludziom narzędzia do wyrażania siebie w środowiskach, gdzie artystyczna ekspresja jest często ograniczona. Wspiera dzieci oraz młodzież z obszarów o trudnej sytuacji socjo-ekonomicznej, oferując im środki do wyrażania obaw, nadziei i marzeń przez muzykę i film. Organizacja tworzy otwarte przestrzenie do zdobywania nowych umiejętności artystycznych i technicznych. Dzięki TT Germany dzieci i młodzież borykająca się z trudną sytuacją życiową zyskuję platformę, na której mogą opowiadać swoje historie, budować pewność siebie i domagać się swoich praw, wspierając przy tym spójność społeczną oraz aktywność w życiu społecznym.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu kulturalnego polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej 2025 w ramach programu dotacyjnego SYNERGIE