Przestrzeń Różnorodności. Rezydencja artystyczna w Twojej szkole

Aktualność

Przestrzeń Różnorodności to projekt, który opiera się na rezydencji artystycznej. Kierujemy go do wielokulturowych szkół w małych i średnich miejscowościach. Jego głównym celem jest promocja dialogu międzykulturowego, rozwijanie umiejętności artystycznych oraz wzmacnianie głosu młodzieży poprzez wspólne działania twórcze.

Szkoła, która zostanie wybrana, będzie gościć artystkę Martę Romankiv – uznaną twórczynię specjalizującą się w tematyce migracji, wielokulturowości i budowania równości społecznej.

Etapy realizacji

  1. Przygotowanie  kadry nauczycielskiej
    Projekt oferuje wsparcie dla nauczycieli w postaci materiałów edukacyjnych oraz spotkania wprowadzającego online. Treści pomogą wprowadzać elementy dialogu międzykulturowego oraz edukacji kulturowej do programów nauczania.
    Uwaga! Spotkanie wprowadzające dla nauczycielek będzie prowadzone w języku angielskim.

  2. Warsztaty wprowadzające
    Program rozpocznie się od zajęć online, podczas których młodzież:

  • pozna podstawy narracji wizualnej w fotografii i filmie,

  • będzie eksplorować lokalną historię i kulturę,

  • przećwiczy różne techniki artystyczne.

    Od połowy lutego do końca kwietnia odbędzie się 8 godzin zajęć online. Ich terminy zostaną umówione z koordynującą nauczycielką.

  1. Pięciodniowa rezydencja artystyczna w szkole
    W trakcie rezydencji młodzież będzie pracować pod okiem Marty Romankiv. Uczennice i uczniowie stworzą prace artystyczne wyrażające ich spojrzenie na różnorodność i wielokulturowość. Efektem tych działań będą krótkie filmy, fotografie i inne twórcze formy.

    Rezydencja odbędzie się w drugiej połowie maja: 19-23 lub 26-30, w zależności od możliwości przestrzeni, w której się odbędzie

  1. Prezentacja efektów
    Podsumowaniem projektu będzie wystawa. W trakcie jej wernisażu odbędą się formy warsztatowe, które włączą i zaangażują lokalną społeczność, ułatwią dialog różnorodnych grup.

    Wernisaż wystawy odbędzie się w ostatni dzień rezydencji. Wystawa może być dostępna dłużej, w zależności od możliwości przestrzeni, w której się odbędzie.

Dla kogo?

Projekt skierowany jest do młodzieży w wieku 12+, uczęszczającej do szkół podstawowych i ponadpodstawowych w małych i średnich miejscowościach, szczególnie z regionów o ograniczonej ofercie kulturalnej i utrudnionym dostępie do dużych ośrodków miejskich.

Grupa uczniowska powinna liczyć 10-20 osób.

Grupą będzie opiekować się nauczycielka lub bibliotekarka szkolna, która wypełnia zgłoszenie. Za koordynację przewidziane jest wynagrodzenie.

Dlaczego warto?

  • Rozwój kompetencji społeczno-emocjonalnych: Młodzież uczy się współpracy, komunikacji.

  • Otwartość i empatia: Program pomaga lepiej rozumieć innych i doceniać różnorodność.

  • Edukacja międzykulturowa: Zajęcia wspierają szkolne cele wychowawcze i uczą otwartości na inne kultury.

  • Twórcze wyrażanie siebie: Uczniowie wykorzystują fotografię, film i inne formy sztuki, by pokazać swoje myśli i doświadczenia.

  • Wzmacnianie głosu młodych: Program daje młodzieży przestrzeń, by mówić o ważnych sprawach i dzielić się swoimi pomysłami.

  • Integracja: Projekt wzmacnia relacje uczniów i uczennic z lokalną społecznością.

Jak zgłosić szkołę?

Formularz zgłoszeniowy

Wypełnia nauczycielka lub bibliotekarka szkolna, która będzie koordynować projekt i wspierać grupę uczniowską.

📅 Rekrutacja trwa do 02.02.2025 r.

📧 Masz pytanie? Napisz do nas: stp@ceo.org.pl

Kryteria wyboru szkoły:

  • miejscowość poniżej 100 tys. mieszkańców,

  • obecność mniejszości ukraińskiej i/lub grup wielokulturowych,

  • ograniczony dostęp do oferty kulturalnej,

  • współpraca z lokalną instytucją i/lub organizacją, które wesprą realizowanie projektu,

  • preferencja dla województw o dochodzie rozporządzalnym gospodarstw domowych poniżej 95% średniej krajowej.

Organizatorem projektu jest Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Rezydentką wspierającą projekt uczniowski jest

Marta Romankiv –  urodzona we Lwowie, w Ukrainie. Artystka interdyscyplinarna, twórczyni instalacji, prac wideo oraz sytuacji społecznych. Laureatka międzynarodowej nagrody Sztuki im. Marii Anto & Elsy von Freytag-Loringhoven (2023) i Allegro Prize (2020); stypendystka programu rezydencyjnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Polski Gaude Polonia (2021) oraz programu stypendialnego w Krakowie (2022). Jej prace były pokazywane m.in. w Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Muzeum Narodowym w Norymberdze i Muzeum Narodowym w Kiszyniowie. Obecnie finalizuje swoją pracę doktorską na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku.

Swoją działalność skupia głównie wokół tematu praw obywatelskich i pracowniczych, wykluczenia społecznego w kontekście migracji, jak i związanych z tym problemów tożsamościowych. Jej projekty najczęściej mają charakter partycypacyjny i znajdują się na pograniczu aktywizmu, nauk społecznych i sztuki. Artystka mieszka i pracuje w Polsce.

Wsparcie w przygotowaniu kadry nauczycielskiej zapewni 

Turning Tables Germany – niezależny oddział europejskiej organizacji non-profit Turning Tables, której celem jest wspieranie marginalizowanej społecznie, ekonomicznie i politycznie młodzieży na całym świecie. Od 2009 roku TT działa w takich krajach jak Dania, Szwecja, Niemcy, Liban, Jordania, Maroko, Mjanma, Kambodża i Kenia, oferując młodym ludziom narzędzia do wyrażania siebie w środowiskach, gdzie artystyczna ekspresja jest często ograniczona. Wspiera dzieci oraz młodzież z obszarów o trudnej sytuacji socjo-ekonomicznej, oferując im środki do wyrażania obaw, nadziei i marzeń przez muzykę i film. Organizacja tworzy otwarte przestrzenie do zdobywania nowych umiejętności artystycznych i technicznych. Dzięki TT Germany dzieci i młodzież borykająca się z trudną sytuacją życiową zyskuję platformę, na której mogą opowiadać swoje historie, budować pewność siebie i domagać się swoich praw, wspierając przy tym spójność społeczną oraz aktywność w życiu społecznym.

Inne aktualności

Aktualności

Wirtualny Klub Filmowy
06/05/2025
Ostatni Wirtualny Klub Filmowy w tym roku szkolnym!
Podczas spotkania, które odbędzie się już 13 maja o godzinie 18:30, obejrzymy nowy, brazylijski film z naszej kolekcji zatytułowany „Amarella” (2024) w reżyserii André Hayato Saita. Po pokazie przyjrzymy się...
czytaj więcej»
05/05/2025
Zbliża się trzecia edycja konferencji „OtwórzMY!”
Podczas tegorocznej edycji konferencji edukacji kulturowej i włączającej „OtwórzMY!” przedstawimy twórcze narzędzia budowania postawy otwartości uczniów i uczennic. Konferencja „OtwórzMY!” odbędzie się 6 czerwca w Warszawie, w centrum szkoleniowym Golden Floor...
czytaj więcej»
29/04/2025
Edukacja przeciwko antysemityzmowi – inauguracja projektu
28 kwietnia 2025 r. w Warszawie odbyła się inauguracja międzynarodowego projektu edukacyjnego „Edukacja przeciwko antysemityzmowi. Uczyć się z przeszłości, aby zrozumieć współczesne wyzwania”. Wydarzenie zgromadziło nauczycieli, edukatorów i ekspertów z...
czytaj więcej»
Już są! Nowe filmy w bezpłatnych Zasobach
15/04/2025
Już są! Nowe filmy w bezpłatnych Zasobach
Do Zasobów filmowych Centrum Edukacji Obywatelskiej trafiło pięć nowych tytułów: „Amarela”, „Budząc się w ciszy”, „Buty Louisa”, „Dzikie magnolie” i „Maskonury”.Tej wiosny w Zasobach filmowych Centrum Edukacji Obywatelskiej znajdziesz aż...
czytaj więcej»
26/03/2025
„Animacja poklatkowa w pracy z młodzieżą. Jak wykorzystać smartfon?” – zaproszenie na webinarium
Czy animacja poklatkowa może stać się narzędziem do pracy wychowawczej, artystycznej i projektowej? Przyjdź na webinarium, podczas którego poznasz przykłady projektów filmowych stworzonych z dziećmi i młodzieżą. Dowiesz się też,...
czytaj więcej»
26/03/2025
Z klasą do kina na 22. Millenium Docs Against Gravity!
Aż sześciu projekcjom premierowo pokazywanych filmów w warszawskiej Kinotece będą towarzyszyły specjalne spotkania edukacyjne z osobami eksperckimi! W tym także z Janem Dąbkowskim i Patrycją Paczyńską z Centrum Edukacji Obywatelskiej.Festiwalowe...
czytaj więcej»

Zobacz inne obszary naszych działań