W ramach programu „Szkoła twórczych praktyk” nauczyciele i nauczycielki z całej Polski dzielą się swoimi doświadczeniami w pracy z filmami krótkometrażowymi i materiałami udostępnionymi na platformie filmowej CEO. Wśród przesłanych do tej pory relacji wybraliśmy dwie, które w ciekawy, pogłębiony i inspirujący sposób pokazują pracę na podstawie naszych scenariuszy. Mamy nadzieję, że staną się zachętą do realizacji kolejnych zajęć.
Relacja #1
Zajęcia na bazie scenariusza: Internetowy autograf
Szkoła Podstawowa im. Henryka Sienkiewicza w Cedrach Wielkich, klasa V
pod kierunkiem pani Małgorzaty Margulewicz
Film: Wielkie przygody małej kreski
Lekcja: godzina wychowawcza (2,5 jednostki)
Wychowawczyni przygotowała filmową relację z przeprowadzonych zajęć:
Jesteśmy pod wielkim wrażeniem!
Relacja #2
Zajęcia na bazie scenariusza: W poszukiwaniu opowieści o moim sąsiedztwie – film i uważność
VI Liceum Ogólnokształcące im. Zbigniewa Herberta w Bełchatowie, klasa I
pod kierunkiem pani Magdaleny Kapsy-Olejnik
Film: Superjednostka
Lekcja: godzina wychowawcza (2 jednostki)
Przeprowadzone działania:
Celami zajęć było uświadomienie uczniom i uczennicom, jak mogą kształtować swoją uważność, oraz zainteresowanie ich bliższym i dalszym sąsiedztwem. Na początek uczniowie i uczennice obejrzeli film Superjednostka, po czym za pomocą aplikacji Mentimeter zapisali swoje spostrzeżenia i emocje. Zdaniem nauczycielki bardzo różnie odebrali film, ale wszyscy obejrzeli go z zainteresowaniem i uwagą. W trakcie projekcji panowała cisza.
Następnie w grupach wypełnili karty pracy i na kolejnej godzinie lekcyjnej zaprezentowali swoje przemyślenia. Według obserwacji nauczycielki uczniowie i uczennice chętnie pracowali w wspólnie podczas ćwiczeń – z zaangażowaniem wypełnili karty pracy w ćwiczeniu i chętnie zaprezentowali swoje wyniki na forum.
Uczniowie odczytali udostępnione w materiałach wypowiedzi reżyserki filmu Teresy Czepiec i porównali je z własnymi refleksjami i emocjami. Na koniec za pomocą narzędzia Jamboard przeprowadzili burzę mózgów na zadane pytania pod wspólnym hasłem „Czy jesteśmy na siebie uważni?”. Zajęcia pochłonęły dużo czasu, więc odpowiedzi udzielili w domu.
Relacja #3
Zajęcia na bazie scenariusza: Podróże po nieznanych terytoriach w poszukiwaniu kreatywności
Zespół Szkół Ponadpodstawowych Nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi im. Dzieci Zamojszczyzny w Zamościu
pod kierunkiem Agnieszki Matwiejczyk
Film: Nowy gatunek
Lekcja: godzina wychowawcza (1 jednostka)
Na ile sposobów można wykończyć prosty rysunek zawierający parę kresek i kółko? Możliwości jest nieskończenie wiele, o czym przekonali się uczniowie z zamojskiego Zespołu Szkół Ponadpodstawowych nr 4, podopieczni pani Agnieszki Matwiejczyk. To właśnie od dokańczania rysunku rozpoczęli swoją przygodę z filmem Nowy gatunek. Spotkanie było pretekstem do rozmowy o kreatywności i o tym, jak ją w sobie pielęgnować i rozwijać, które samo w sobie było przygodą i wyzwaniem. Gratulujemy i życzymy powodzenia w pracy z kolejnymi tytułami!