Integracja grupy poprzez sztukę. Skorzystaj ze scenariuszy działań

Aktualność

Proponujemy cztery niebanalne aktywności, dzięki którym dzieci i młodzież wzmocnią kompetencje współpracy oraz rozwiną kreatywność. Narzędzia powstały z myślą o grupach wielokulturowych, dlatego nie wymagają wysokich kompetencji językowych. Można je jednak wykorzystać w każdej klasie. 

Wszystkie narzędzia powstały podczas hackatonu edukacyjnego Tworzymy razem! Opracowały je zespoły złożone z nauczycielek, artystek i młodzieży według następujących kryteriów:

  • narzędzie wykorzystuje z co najmniej jedną dziedzinę sztuki,
  • wspiera szczególnie grupy wielokulturowe,
  • nadaje się do wykorzystania w każdej szkole,
  • czas potrzebny na realizację działania przekracza 30 dni.

 

>>> POBIERZ SCENARIUSZE <<<

 

Opisy narzędzi:

Drzwi do integracji

Zestaw kart, które wykorzystują różne formy sztuki i ułatwiają proces integracji wielokulturowej w grupach młodzieżowych. Karty są podzielone na trzy poziomy zaawansowania. Dzięki temu można stosować je w klasach o różnych potrzebach i stopniach zintegrowania.

New Krasnal in the Town

Twórcze działanie, które można przeprowadzić w przestrzeni publicznej (w przypadku młodszych klas w szkole, a w przypadku starszych – w szkole lub poza nią).cDzięki interakcji z innymi uczestnikami i otoczeniem działanie wzmacnia umiejętności społeczne, kreatywność i zdolność do współpracy. Narzędzie wykorzystuje figurę krasnala jako inspirację do wspólnego działania, integracji, przełamywania barier i spojrzenia na swoje otoczenie z innej perspektywy.

Splatanie kultur

Narzędzie pozwala na integrację dzięki technikom wyplatania i rzeźby przestrzennej. Przez miesiąc grupy uczą się tworzyć i wykonują wyplatankę – na płaskim podłożu lub rozstawiając ją w przestrzeni. Finałem działania jest wydarzenie zorganizowane dla lokalnej społeczności, podczas którego młodzież prezentuje efekty swojej pracy i uczy inne osoby wyplatać. Przez cały miesiąc odbywa się też gra integracyjna między klasami.

Wielokulturowa animacja

Narzędzie zachęca do poznawania różnych kultur i szukania ich w swoim otoczeniu. Młodzież w bezpiecznych warunkach i z pełną swobodą tworzy za pomocą telefonu animacje poklatkowe. Działanie zakłada udział minimum dwóch klas, które przygotowują dla siebie nawzajem grę miejską z wykorzystaniem tych animacji. Narzędzie łączy animację poklatkową z grą terenową, dzięki czemu angażuje i integruje uczniów bez względu na ich pochodzenie i stopień znajomość języka polskiego.

 

Publikacja powstała w ramach programu „Różnorodność. Udostępniam!” dofinansowanego ze środków miasta stołecznego Warszawy.

Inne aktualności

Aktualności

02/04/2024
Oko, drobiazg, apteka i ucho. Filmy Stefana i Franciszki Themersonów jako inspiracje dla edukacji – webinar
Już 11 kwietnia spotykamy się na trzecim webinarze cyklu "Sztuka inspiruje!". Tym razem przyjrzymy się twórczości Stefana i Franciszki Themersonów - artystów eksperymentalnych, których dzieła inspirują kolejne pokolenia twórców. Spotkanie...
czytaj więcej»
01/04/2024
Integracja społeczna młodych ludzi. Przyjdź na wydarzenie!
„Poznajcie nas, tak jak my poznałyśmy siebie” Tytuł wystawy wychowanek Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego nr 2 w Warszawie opisywał siłę oddziaływania, jaką ma niepozorna metoda "pudełkowa". O co chodziło z przestrzenią...
czytaj więcej»
15/02/2024
Zainspiruj się webinarami „Szkoły twórczych praktyk”
Zapraszamy na nowy cykl webinarów "Sztuka inspiruje!". W ich trakcie spotkasz się z artystami, którzy opowiedzą o nietypowych perspektywach patrzenia na rzeczywistość i ciekawych formach twórczych. Pierwsze dwa spotkania już...
czytaj więcej»
24/01/2024
Niezbędnik dokumentalny. Jak korzystać z filmów dokumentalnych na lekcji? | Webinarium
Niezbędnik dokumentalny. Jak korzystać z filmów dokumentalnych na lekcji? - bezpłatne i otwarte webinarium 31.01 (środa), godz. 18:00-19:30 Podczas webinaru przyjrzymy się wykorzystaniu filmów dokumentalnych w pracy edukacyjnej - zarówno...
czytaj więcej»
21/12/2023
Komiksy o polskich naukowcach. Zobacz prace uczniów!
Czy w kilku klatkach komiksu można opowiedzieć o dokonaniach wielkich polskich wynalazców i uczonych? Podczas wirtualnego festiwalu "Iskier Niepodległej" młodzież miała zaledwie pół godziny na wymyślenie i przedstawienie krótkiej historii....
czytaj więcej»
30/11/2023
Moodboardy do dzieł polskiego malarstwa. Zobacz prace uczniów!
Z czym kojarzą się obrazy Olgi Boznańskiej, Wojciecha Fangora, Zdzisława Beksińskiego i Zofii Stryjeńskiej? Podczas wirtualnego festiwalu "Iskier Niepodległej" młodzież miała za zadanie stworzyć moodboardy do wybranych dzieł tych malarzy....
czytaj więcej»

Zobacz inne obszary naszych działań