Proponujemy cztery niebanalne aktywności, dzięki którym dzieci i młodzież wzmocnią kompetencje współpracy oraz rozwiną kreatywność. Narzędzia powstały z myślą o grupach wielokulturowych, dlatego nie wymagają wysokich kompetencji językowych. Można je jednak wykorzystać w każdej klasie.
Wszystkie narzędzia powstały podczas hackatonu edukacyjnego Tworzymy razem! Opracowały je zespoły złożone z nauczycielek, artystek i młodzieży według następujących kryteriów:
- narzędzie wykorzystuje z co najmniej jedną dziedzinę sztuki,
- wspiera szczególnie grupy wielokulturowe,
- nadaje się do wykorzystania w każdej szkole,
- czas potrzebny na realizację działania przekracza 30 dni.
>>> POBIERZ SCENARIUSZE <<<
Opisy narzędzi:
Drzwi do integracji
Zestaw kart, które wykorzystują różne formy sztuki i ułatwiają proces integracji wielokulturowej w grupach młodzieżowych. Karty są podzielone na trzy poziomy zaawansowania. Dzięki temu można stosować je w klasach o różnych potrzebach i stopniach zintegrowania.
New Krasnal in the Town
Twórcze działanie, które można przeprowadzić w przestrzeni publicznej (w przypadku młodszych klas w szkole, a w przypadku starszych – w szkole lub poza nią).cDzięki interakcji z innymi uczestnikami i otoczeniem działanie wzmacnia umiejętności społeczne, kreatywność i zdolność do współpracy. Narzędzie wykorzystuje figurę krasnala jako inspirację do wspólnego działania, integracji, przełamywania barier i spojrzenia na swoje otoczenie z innej perspektywy.
Splatanie kultur
Narzędzie pozwala na integrację dzięki technikom wyplatania i rzeźby przestrzennej. Przez miesiąc grupy uczą się tworzyć i wykonują wyplatankę – na płaskim podłożu lub rozstawiając ją w przestrzeni. Finałem działania jest wydarzenie zorganizowane dla lokalnej społeczności, podczas którego młodzież prezentuje efekty swojej pracy i uczy inne osoby wyplatać. Przez cały miesiąc odbywa się też gra integracyjna między klasami.
Wielokulturowa animacja
Narzędzie zachęca do poznawania różnych kultur i szukania ich w swoim otoczeniu. Młodzież w bezpiecznych warunkach i z pełną swobodą tworzy za pomocą telefonu animacje poklatkowe. Działanie zakłada udział minimum dwóch klas, które przygotowują dla siebie nawzajem grę miejską z wykorzystaniem tych animacji. Narzędzie łączy animację poklatkową z grą terenową, dzięki czemu angażuje i integruje uczniów bez względu na ich pochodzenie i stopień znajomość języka polskiego.
Publikacja powstała w ramach programu „Różnorodność. Udostępniam!” dofinansowanego ze środków miasta stołecznego Warszawy.