Część młodzieży biorącej udział w „Szkole twórczych praktyk” zrealizowała projekty, które pozwoliły im lepiej poznać najbliższą okolicę, a także zwrócić uwagę na ważne, lokalne problemy.
📖Uczniowie i uczennice z Publicznej Szkoły Podstawowej nr 1 w Radomiu realizowali projekt poświęcony historii dzielnicy Glinice, w której znajduje się szkoła. W ramach działań „Ocalić od zapomnienia… życie codzienne mieszkańców Glinic w I połowie XX wieku” prowadzili kwerendy w archiwach i bibliotekach, rozmawiali z lokalnymi ekspertami i seniorkami-świadkiniami historii oraz dokumentowali najważniejsze miejsca w dzielnicy. Przygotowali prezentację multimedialną, mapę dawnego getta, album, baner i szkolny kącik pamięci. Partnerami projektu byli: Ośrodek Kultury i Sztuki Resursa Obywatelska, parafia pw. Najświętszego Serca Jezusowego, Klub Seniora „Glinice” oraz Archiwum Państwowe w Radomiu.
🐾Młodzież ze Szkoły Podstawowej im. J. Korczaka w Platerowie zrealizowała projekt „Przygarnij, adoptuj, nie kupuj!”. Celem było zwrócenie uwagi na problem porzucania i bezdomności zwierząt. Uczniowe i uczennice zebrali informacje o lokalnych formach pomocy, nawiązali kontakt z pobliskim przytuliskiem, a następnie stworzyli edukacyjną grę terenową oraz zin informacyjny. Projekt został zrealizowany we współpracy z Urzędem Gminy Platerów, Wójtem gminy oraz Gminną Biblioteką Publiczną w Platerowie. Dzięki tym partnerom młodzież mogła umieścić postaci z gry w przestrzeni miejskiej, a materiały przez nich przygotowane są ogólnodostępne w bibliotece.
📝 W Pszczynie młodzież z Niepublicznej Szkoły Podstawowej nr 1 wyruszyła w teren, by poznać ślady obecności społeczności żydowskiej w swoim mieście. Wspólnie z Piotrem Pilukiem, fotografem i dokumentalistą, odwiedzili między innymi dawną bożnicę, cmentarz i inne ważne miejsca, dokumentując wyprawę fotograficznie i filmowo. Przeprowadzali wywiady, szukali materiałów graficznych i pisali krótkie artykuły. Uczniowie i uczennice odkryli, jak ważna jest lokalna historia i uważne przyglądanie się najbliższemu otoczeniu.
💡W Publicznej Szkole Podstawowej Nr.15 im. Władysława Syrokomli w Radomiu uczniowe i uczennice skupili się na poznaniu wybitnych postaci związanych z historią i kulturą swojego miasta. Wybrali sylwetki, które najbardziej ich zainteresowały, a następnie przygotowali referaty oraz prezentacje poświęcone postaciom takim jak Jacek Malczewski, Dionizy Czachowski czy Maria Keles-Krauze. Efekty projektu zaprezentowali na spotkaniu podsumowującym, które również sami zaplanowali i przygotowali.
To jeszcze nie wszystko 🤩 Niedługo opublikujemy kolejne projekty zrealizowane w ramach „Szkoły twórczych praktyk.
Chcesz pracować z młodzieżą w sposób kreatywny i pokazywać, że ich głos ma znaczenie? Zgłoś się do nadchodzącej edycji „Szkoły twórczych praktyk”. Zapisy ruszają już wkrótce! ⏰
Działanie realizowane w ramach zadania „Partnerstwa dla kreatywności”, dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.