OtwórzMY! 16-17 czerwca weź udział konferencji

Aktualność

Zapraszamy na konferencję edukacji kulturowej i włączającej „OtwórzMY!”. Podczas dwóch dni spotkań i warsztatów poszukamy kreatywnych sposobów na tworzenie otwartej szkoły. Zajmiemy się m.in. różnymi formami plastycznymi, dramą, pomysłami na partycypację uczniowską i miejscem szkoły w społeczności lokalnej.

Konferencja odbędzie się w dniach 16-17 czerwca w Ursynowskim Centrum Kultury „Alternatywy” w Warszawie. W jej trakcie poszerzysz swoją wiedzę o tym, jak zadbać o relacje uczniów i uczennic, tak by zapobiegać dyskryminującym zachowaniom. Podczas praktycznych warsztatów sprawdzisz, jak działania artystyczne i namysł nad kulturą mogą wspierać realizację wspólnych celów. Poznasz nowe narzędzia ze świata sztuki, lingwistyki i nowych mediów, rozwijające kompetencje kreatywności i krytycznego myślenia.

 

Aby wziąć udział, należy się zarejestrować: https://zapisy.ceo.org.pl/activity/583/overview

Zapisy trwają do wyczerpania miejsc. Zapewniamy nocleg oraz wyżywienie.

 

Program – 16 czerwca

9.00

Rejestracja uczestników i uczestniczek

10.00

Otwarcie konferencji

10:30-12.00

Panel dyskusyjny: „Jak budować otwartą i inkluzywną szkołę?”

Zapraszamy na panel, na którym zastanowimy się, jak integrować różnorodną szkolną społeczność i czynić ją przyjazną, bezpieczną przestrzenią dla każdego/każdej. Spróbujemy nazwać sprawdzone sposoby na poprawę relacji w obrębie szkoły, a także poza jej murami – w pozaszkolnych partnerstwach i działaniach na rzecz najbliższego otoczenia.

Goście i gościnie: Agnieszka Tomasik, Mirosław Skrzypczyk, Lillian Hjorth, prowadzenie: Katarzyna Grubek

12:00-12.30

Wprowadzenie do Open Space

12:30-14.30

Open Space połączony z obiadem

12:30-14.30

Open Space – strefa rozmów, poznawania i działań twórczych

14:30-16.00

Warsztaty  1.

W 1. bloku warsztatowym podsumujemy tegoroczną współpracę, czule przyglądając się temu, co udało nam się razem stworzyć. Na warsztaty zapraszamy uczestniczki i uczestników poszczególnych programów, ale także wszystkie inne osoby, które chciałyby lepiej poznać zrealizowane lokalnie działania i zyskać nowe ekscytujące narzędzia do swojej pracy.

Przeciwdziałanie dyskryminacji w szkole (warsztat ma drugą część o g. 16.30) – Program Szkoła otwartościścieżka Chronię przed dyskryminacją

Podczas warsztatu zaprezentujemy Szkolny model przeciwdziałania dyskryminacji, nowe publikacje i narzędzie edukacyjne – Karty do rozmów i działań na temat praw człowieka.

Karty powstały we współpracy z Akademią Praw Człowieka w Oslo. Dotyczą praw człowieka, ich przestrzegania i naruszania, a także reagowania na te naruszenia. Są narzędziem edukacyjnym wspierającym rozmowy i planowanie działań dotyczących praw człowieka. Podczas warsztatu zaprezentująjemy karty i możliwości ich zastosowania. Osoby uczestniczące otrzymają swój zestaw Kart wraz ze scenariuszem użycia.

Prowadzący:

Marit Langmyr – pracuje w Akademii Praw Człowieka w Oslo od 2015. Ma uniwersyteckie wykształcenie z nauk politycznych, praw człowieka i edukacji przedszkolnej.

Jan Dąbkowski – szef programu Szkoła otwartości w CEO, trener edukacji antydyskryminacyjnej, dot. praw człowieka, wrażliwości społecznej i kulturowej.

Jak zadbać o równości płci w szkole? – Program Szkoła otwartości, ścieżka Dbam o równość płci.

Jak rozwijać kompetencje społeczno-emocjonalne uczniów i uczennic? – Programy Wychowanie to podstawa i Dobre Łącza

W szkole uczymy się nie tylko polskiego i matematyki, ale także funkcjonowania w grupie i samozarządzania. Na warsztacie pogłębicie rozumienie kompetencji społeczno-emocjonalnych, aby móc bardziej świadomie rozwijać je w szkole. Poznacie też konkretne pomysły na ich kształtowanie w różnych grupach wiekowych.

Prowadzący:

Maciej Wojdyna – pedagog i nauczyciel j. polskiego w liceum i technikum. Od ponad dekady zajmuje się edukacją i rozwojem osobistym dzieci, młodzieży i dorosłych. Absolwent Szkoły Dobrej Edukacji oraz Instytutu Tutoringu Szkolnego. Ukończył studium psychoterapii zorientowanej na proces w Instytucie Psychologii Procesu.

Podsumowanie kursu edukacji kulturowej – Program Szkoła twórczych praktyk

Nasza wspólna szkoła: o włączaniu uczniów i uczennic w podejmowanie decyzji – Program Democratic Innovations in Youth Work

Podczas warsztatu porozmawiamy o tym, jak może wyglądać nauka demokracji w praktyce i czym różni się partycypacja od pseudopartycypacji. Zastanowimy się wspólnie nad tym, jak stopniowo wdrażać metody współdecydowania na poziomie klasy i szkoły, tak by przyniosły korzyści zarówno Tobie jak i Twoim uczniom i uczennicom. Na koniec, podzielimy się dobrymi praktykami i sprawdzonymi sposobami na angażowanie młodzieży we wspólne podejmowanie decyzji.

Prowadzący:

Magda Domańska – W CEO koordynuje program Democratic Innovations in Youth Work, w którym tworzy materiały pokazujące niestandardowe oblicza demokracji. Psycholożka, trenerka, współautorka filmów edukacyjnych, scenariuszy lekcji i publikacji na temat partycypacji młodzieżowej.

Michał Tragarz – Szef Działu Aktywności Społecznej i Obywatelskiej CEO, Koordynował Sejm Dzieci i Młodzieży oraz projekty realizowane przez CEO w Gruzji. Autor lub współautor materiałów edukacyjnych, scenariuszy zajęć i poradników (m.in. Szkoła demokracji. Praktyczny poradnik o współdecydowaniu w szkole; Samorząd uczniowski – poradnik dla opiekuna; Wybory do władz samorządu uczniowskiego).

16.00-16.30

Przerwa kawowa

16.30-18.00

Warsztaty 2.

W 2. bloku warsztatowym pospacerujemy, zainspirujemy się i …weźmiemy duży oddech. Zapraszamy do odkrywania dla siebie nowego spojrzenia na przestrzeń publiczną i do zabawy narzędziami twórczymi, które uruchamiają wyobraźnię. W bloku ujęliśmy także spotkanie poświęcone odpoczywaniu i dbaniu o siebie.

Przeciwdziałanie dyskryminacji w szkole: jak włączyć młodzież w działania na rzecz praw człowieka (kontynuacja warsztatu z 14.30)

Podczas warsztatu pokażemy, jak za pomocą Kart do rozmów i działań na temat praw człowieka można zaangażować młodzież.

Karty powstały we współpracy z Akademią Praw Człowieka w Oslo. Dotyczą praw człowieka, ich przestrzegania i naruszania, a także reagowania na te naruszenia. Są narzędziem edukacyjnym wspierającym rozmowy i planowanie działań dotyczących praw człowieka. Podczas warsztatu zaprezentująjemy karty i możliwości ich zastosowania. Osoby uczestniczące otrzymają swój zestaw Kart wraz ze scenariuszem użycia.

Prowadzący:

Marit Langmyr – pracuje w Akademii Praw Człowieka w Oslo od 2015. Ma uniwersyteckie wykształcenie z nauk politycznych, praw człowieka i edukacji przedszkolnej.

Jan Dąbkowski – szef programu Szkoła otwartości w CEO, trener edukacji antydyskryminacyjnej, dot. praw człowieka, wrażliwości społecznej i kulturowej.

Człowiek w przestrzeni – spacer po okolicy i opowieść o architekturze w kontekście społecznym

Podczas spaceru będziemy wspólnie odczytywać teren osiedla Ursynów Północny i zastanawiać się, co to znaczy projekt urbanistyczno-społeczny. Przyjrzymy się tym cechom  kompozycji przestrzennej i rozwiązaniom architektonicznym, które przesądziły o sukcesie założeń. Dowiemy się, co stoi za hasłem „ludzka skala” i jakie elementy zabudowy wiązały się z koncepcją integracji sąsiedzkiej. Poddamy analizie pojęcie ekologii miejsca i rozpoznamy, w jaki sposób zafunkcjonowała ona na Ursynowie Północnym.

Prowadząca:

Lidia Pańków – dziennikarka, redaktorka, asystentka społeczna, zajmuje się m.in. tematami przestrzeni, zamieszkiwania i architektury w kontekście społecznym, autorka książki „Bloki w słońcu. Mała historia Ursynowa Północnego, Czarne 2017

W stronę spokoju. Spotkanie filmowe poświęcone dobrostanowi osób uczących

Na spotkaniu obejrzymy “Bez miejsca”, nominowaną do Europejskiej Nagrody Filmowej w 2021 roku historię o dwóch trenerach tenisa stołowego, którzy w powojennym Kosovie starają się przygotować podopiecznych do międzynarodowych zawodów. Ta poruszająca historia będzie dla nas punktem wyjścia do rozmowy o zapewnianiu dobrej edukacji, także wtedy gdy jest to bardzo trudne. Przyjrzymy się temu, co nas napędza do pracy i temu, co odbiera nam siły. Zbierzemy dobre praktyki radzenia sobie ze spadkiem motywacji i wymienimy inspiracjami na to, jak dbać o innych nie gubiąc siebie z oczu.

Prowadzący: 

Agnieszka Biela – psycholożka, trenerka warsztatu psychologicznego i treningu interpersonalnego, superwizorka, pracowniczka oświaty. Pracuje w oparciu o podejście humanistyczno-doświadczeniowe, proces grupowy i metodologię WenDo, wzbogacone o elementy terapii akceptacji i zaangażowania.

Julian Czurko – trener oświaty i biznesu, coach, facylitator, edukator i mentor młodzieżowy, doktor nauk humanistycznych. Pracuje metodologiami rozwojowej pracy z metaforą Clean Coaching, podejścia procesowego JAK-MD oraz edukacji antyprzemocowej dla chłopaków SZTAMA.

Karolina Giedrys-Majkut – szefowa programu Szkoła Twórczych Praktyk, ekspertka z zakresu edukacji filmowej i psychoedukacji z wykorzystaniem filmu, psycholożka i trenerka.

Formy podstawowe

Warsztaty będą oparte o doświadczenia wypracowane w programie Formy Podstawowe. Wystawa sztuki w środowisku szkolnym  realizowanym przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i Edukacyjną Fundację im. Romana Czerneckiego.

Dzięki zebranym w programie doświadczeniom przygotowaliśmy zestaw przystępnych ćwiczeń, które można zastosować w każdej szkole. Zapraszamy do sprawdzenia czy sztuka współczesna może stać się zabawą, a szkoła może zmienić się w przestrzeń kreatywnej współpracy między uczniami i uczennicami. Przećwiczymy na sobie działania włączające różne zmysły w odbieranie rzeczywistości, będziemy badać przestrzeń oraz zaprzęgać wyobraźnię do poszukiwania twórczych odpowiedzi na pytania.

Prowadząca:

Marta Przybył, Muzeum Sztuki Nowoczesnej

Absurd nie czytać! – gry i zabawy językowe (nie tylko) w bibliotece 

Podczas warsztatu w roku mistrzyni żartu słownego Wisławy Szymborskiej poznamy niekonwencjonalne sposoby na uczynienie z biblioteki lokalnego centrum promocji czytelnictwa, integracji społecznej i… dobrej zabawy, przez twórcze wykorzystanie ludycznej funkcji polszczyzny.

Wspólnie „wywrócimy świat na drugą stronę”, tworząc dowcipne miniatury literackie wokół ważnych i bliskich nam tematów i miejsc, inspirując się „niepoważną” twórczością noblistki i poetów słowotwórców.

Na warsztat zapraszamy bibliotekarki i bibliotekarzy, ale też polonistki i polonistów, nauczyciel/ki edukacji wczesnoszkolnej i wszystkich wielbicieli zabaw językowych.

Prowadząca:

Katarzyna Sołtan-Młodożeniec: inicjatorka i koordynatorka projektów i akcji społeczno-kulturalnych, autorka tekstów o kulturze oraz publikacji edukacyjnych (m.in. „Mała Książka na Noc Bibliotek”, „Jak ja dużo jestem! Elementarz Korczaka”, „DoMowy – rodzinne historie o słowach”) oraz gier literackich i słowotwórczych. Krajowa koordynatorka ogólnopolskiej Nocy Bibliotek od I edycji, redaktorka, ekspertka Centrum Edukacji Obywatelskiej.

18.00-19.00

Kolacja

19.00

Świętujemy! – wydarzenia towarzyszące

Program – 17 czerwca

8.30

Rejestracja uczestników i uczestniczek

9.00-10.30

Panel dyskusyjny: „Sztuka włącza(ć)”

Na drugim z planowanych paneli zastanowimy się wspólnie nad tym, co mogą wnieść narzędzia artystyczne i twórczość do naszych działań na rzecz dobrych relacji w szkole. Co daje nam namysł nad kulturą dla integracji klas? Jak zaplanować wspólną twórczość, by wzmacniała i poprawiała komunikację? Czy sztuka sprawdza się w grupach osób o różnorodnych zainteresowaniach i kompetencjach? – oto parę z pytań, podejmiemy w trakcie naszej dyskusji.

Goście i gościnie: Joanna Roszak, Stefan Paruch, Małgorzata Minchberg, Urszula Zadworna,  prowadzenie: Jan Bliźniak

10.30-11:00

Przerwa kawowa

11.00 – 14.00

Warsztaty 3.

W 3. bloku warsztatowym zaproponujemy dokładniejsze przyjrzenie się kilku wybranym pomysłom na działania szkolne. Po

Inne aktualności

Aktualności

28/10/2024
Webinarium: Działajmy wspólnie. Partnerstwa w projektach uczniowskich
📅 5 listopada (wtorek), godz. 18:00-19:30 📣 Nowoczesna edukacja to wspólne działanie! 📣 Projekty partnerskie, działania partycypacyjne, diagnoza potrzeb i potencjałów – brzmi poważnie, prawda? A jednak wszystkie te elementy...
czytaj więcej»
04/10/2024
Dołącz do naszych działań edukacji medialnej!
Rozpoczynamy współpracę między Fundacją Centrum Edukacji Obywatelskiej a Fundacją Media Forum! Razem chcemy wesprzeć edukację medialną, która odpowie na potrzeby młodych ludzi, szczególnie w kontekście korzystania z mediów cyfrowych. Nasze...
czytaj więcej»
02/10/2024
Jak zaangażować młodzież w projekty artystyczne. Weź udział w warsztatach
Chcesz odkryć, jak zrealizować projekty, które pobudzą młodzież do działania? Dołącz do naszych regionalnych warsztatów stacjonarnych! To wyjątkowa okazja, aby nauczyć się, jak zaangażować młodych ludzi w projekty na styku...
czytaj więcej»
27/08/2024
Zagraj z klasą w SPRAWDZAM24 i rozwijaj krytyczne myślenie!
Zapraszamy uczniów do krótkiej i angażującej gry w fakt-checking opartej na autentycznych materiałach z mediów społecznościowych. W tym i w kolejnych newsletterach znajdziecie materiały do realizacji zabawnego krótkiego quizu sprawdzającego...
czytaj więcej»
22/08/2024
Ruszyła rekrutacja do Szkoły twórczych praktyk 2024/25
Szkoła twórczych praktyk to bezpłatny program dla nauczycielek i bibliotekarek, w ramach którego wzbogacisz swoją pracę poprzez wykorzystanie dzieł sztuki, co nie tylko uatrakcyjni przekazywanie treści, ale także pozwoli Ci...
czytaj więcej»
02/08/2024
Ścieżki kreatywności – warsztaty na Festiwalu Po Drodze
Zapraszamy na wyjątkowy warsztat dla nauczycielek, edukatorów i bibliotekarek! Chcesz poznać nowe, kreatywne metody pracy z uczniami? A może szukasz inspiracji do twórczych projektów edukacyjnych? Dołącz do nas na warsztat...
czytaj więcej»

Zobacz inne obszary naszych działań