Zapraszamy na konferencję edukacji kulturowej i włączającej „OtwórzMY!”. Podczas dwóch dni spotkań i warsztatów poszukamy kreatywnych sposobów na tworzenie otwartej szkoły. Zajmiemy się m.in. różnymi formami plastycznymi, dramą, pomysłami na partycypację uczniowską i miejscem szkoły w społeczności lokalnej.
Konferencja odbędzie się w dniach 16-17 czerwca w Ursynowskim Centrum Kultury „Alternatywy” w Warszawie. W jej trakcie poszerzysz swoją wiedzę o tym, jak zadbać o relacje uczniów i uczennic, tak by zapobiegać dyskryminującym zachowaniom. Podczas praktycznych warsztatów sprawdzisz, jak działania artystyczne i namysł nad kulturą mogą wspierać realizację wspólnych celów. Poznasz nowe narzędzia ze świata sztuki, lingwistyki i nowych mediów, rozwijające kompetencje kreatywności i krytycznego myślenia.
Aby wziąć udział, należy się zarejestrować: https://zapisy.ceo.org.pl/activity/583/overview
Zapisy trwają do wyczerpania miejsc. Zapewniamy nocleg oraz wyżywienie.
Program – 16 czerwca
9.00
Rejestracja uczestników i uczestniczek
10.00
Otwarcie konferencji
10:30-12.00
Panel dyskusyjny: „Jak budować otwartą i inkluzywną szkołę?”
Zapraszamy na panel, na którym zastanowimy się, jak integrować różnorodną szkolną społeczność i czynić ją przyjazną, bezpieczną przestrzenią dla każdego/każdej. Spróbujemy nazwać sprawdzone sposoby na poprawę relacji w obrębie szkoły, a także poza jej murami – w pozaszkolnych partnerstwach i działaniach na rzecz najbliższego otoczenia.
Goście i gościnie: Agnieszka Tomasik, Mirosław Skrzypczyk, Lillian Hjorth, prowadzenie: Katarzyna Grubek
12:00-12.30
Wprowadzenie do Open Space
12:30-14.30
Open Space połączony z obiadem
12:30-14.30
Open Space – strefa rozmów, poznawania i działań twórczych
14:30-16.00
Warsztaty 1.
W 1. bloku warsztatowym podsumujemy tegoroczną współpracę, czule przyglądając się temu, co udało nam się razem stworzyć. Na warsztaty zapraszamy uczestniczki i uczestników poszczególnych programów, ale także wszystkie inne osoby, które chciałyby lepiej poznać zrealizowane lokalnie działania i zyskać nowe ekscytujące narzędzia do swojej pracy.
Przeciwdziałanie dyskryminacji w szkole (warsztat ma drugą część o g. 16.30) – Program Szkoła otwartości, ścieżka Chronię przed dyskryminacją
Podczas warsztatu zaprezentujemy Szkolny model przeciwdziałania dyskryminacji, nowe publikacje i narzędzie edukacyjne – Karty do rozmów i działań na temat praw człowieka.
Karty powstały we współpracy z Akademią Praw Człowieka w Oslo. Dotyczą praw człowieka, ich przestrzegania i naruszania, a także reagowania na te naruszenia. Są narzędziem edukacyjnym wspierającym rozmowy i planowanie działań dotyczących praw człowieka. Podczas warsztatu zaprezentująjemy karty i możliwości ich zastosowania. Osoby uczestniczące otrzymają swój zestaw Kart wraz ze scenariuszem użycia.
Prowadzący:
Marit Langmyr – pracuje w Akademii Praw Człowieka w Oslo od 2015. Ma uniwersyteckie wykształcenie z nauk politycznych, praw człowieka i edukacji przedszkolnej.
Jan Dąbkowski – szef programu Szkoła otwartości w CEO, trener edukacji antydyskryminacyjnej, dot. praw człowieka, wrażliwości społecznej i kulturowej.
Jak zadbać o równości płci w szkole? – Program Szkoła otwartości, ścieżka Dbam o równość płci.
Jak rozwijać kompetencje społeczno-emocjonalne uczniów i uczennic? – Programy Wychowanie to podstawa i Dobre Łącza
W szkole uczymy się nie tylko polskiego i matematyki, ale także funkcjonowania w grupie i samozarządzania. Na warsztacie pogłębicie rozumienie kompetencji społeczno-emocjonalnych, aby móc bardziej świadomie rozwijać je w szkole. Poznacie też konkretne pomysły na ich kształtowanie w różnych grupach wiekowych.
Prowadzący:
Maciej Wojdyna – pedagog i nauczyciel j. polskiego w liceum i technikum. Od ponad dekady zajmuje się edukacją i rozwojem osobistym dzieci, młodzieży i dorosłych. Absolwent Szkoły Dobrej Edukacji oraz Instytutu Tutoringu Szkolnego. Ukończył studium psychoterapii zorientowanej na proces w Instytucie Psychologii Procesu.
Podsumowanie kursu edukacji kulturowej – Program Szkoła twórczych praktyk
Nasza wspólna szkoła: o włączaniu uczniów i uczennic w podejmowanie decyzji – Program Democratic Innovations in Youth Work
Podczas warsztatu porozmawiamy o tym, jak może wyglądać nauka demokracji w praktyce i czym różni się partycypacja od pseudopartycypacji. Zastanowimy się wspólnie nad tym, jak stopniowo wdrażać metody współdecydowania na poziomie klasy i szkoły, tak by przyniosły korzyści zarówno Tobie jak i Twoim uczniom i uczennicom. Na koniec, podzielimy się dobrymi praktykami i sprawdzonymi sposobami na angażowanie młodzieży we wspólne podejmowanie decyzji.
Prowadzący:
Magda Domańska – W CEO koordynuje program Democratic Innovations in Youth Work, w którym tworzy materiały pokazujące niestandardowe oblicza demokracji. Psycholożka, trenerka, współautorka filmów edukacyjnych, scenariuszy lekcji i publikacji na temat partycypacji młodzieżowej.
Michał Tragarz – Szef Działu Aktywności Społecznej i Obywatelskiej CEO, Koordynował Sejm Dzieci i Młodzieży oraz projekty realizowane przez CEO w Gruzji. Autor lub współautor materiałów edukacyjnych, scenariuszy zajęć i poradników (m.in. Szkoła demokracji. Praktyczny poradnik o współdecydowaniu w szkole; Samorząd uczniowski – poradnik dla opiekuna; Wybory do władz samorządu uczniowskiego).
16.00-16.30
Przerwa kawowa
16.30-18.00
Warsztaty 2.
W 2. bloku warsztatowym pospacerujemy, zainspirujemy się i …weźmiemy duży oddech. Zapraszamy do odkrywania dla siebie nowego spojrzenia na przestrzeń publiczną i do zabawy narzędziami twórczymi, które uruchamiają wyobraźnię. W bloku ujęliśmy także spotkanie poświęcone odpoczywaniu i dbaniu o siebie.
Przeciwdziałanie dyskryminacji w szkole: jak włączyć młodzież w działania na rzecz praw człowieka (kontynuacja warsztatu z 14.30)
Podczas warsztatu pokażemy, jak za pomocą Kart do rozmów i działań na temat praw człowieka można zaangażować młodzież.
Karty powstały we współpracy z Akademią Praw Człowieka w Oslo. Dotyczą praw człowieka, ich przestrzegania i naruszania, a także reagowania na te naruszenia. Są narzędziem edukacyjnym wspierającym rozmowy i planowanie działań dotyczących praw człowieka. Podczas warsztatu zaprezentująjemy karty i możliwości ich zastosowania. Osoby uczestniczące otrzymają swój zestaw Kart wraz ze scenariuszem użycia.
Prowadzący:
Marit Langmyr – pracuje w Akademii Praw Człowieka w Oslo od 2015. Ma uniwersyteckie wykształcenie z nauk politycznych, praw człowieka i edukacji przedszkolnej.
Jan Dąbkowski – szef programu Szkoła otwartości w CEO, trener edukacji antydyskryminacyjnej, dot. praw człowieka, wrażliwości społecznej i kulturowej.
Człowiek w przestrzeni – spacer po okolicy i opowieść o architekturze w kontekście społecznym
Podczas spaceru będziemy wspólnie odczytywać teren osiedla Ursynów Północny i zastanawiać się, co to znaczy projekt urbanistyczno-społeczny. Przyjrzymy się tym cechom kompozycji przestrzennej i rozwiązaniom architektonicznym, które przesądziły o sukcesie założeń. Dowiemy się, co stoi za hasłem „ludzka skala” i jakie elementy zabudowy wiązały się z koncepcją integracji sąsiedzkiej. Poddamy analizie pojęcie ekologii miejsca i rozpoznamy, w jaki sposób zafunkcjonowała ona na Ursynowie Północnym.
Prowadząca:
Lidia Pańków – dziennikarka, redaktorka, asystentka społeczna, zajmuje się m.in. tematami przestrzeni, zamieszkiwania i architektury w kontekście społecznym, autorka książki „Bloki w słońcu. Mała historia Ursynowa Północnego, Czarne 2017
W stronę spokoju. Spotkanie filmowe poświęcone dobrostanowi osób uczących
Na spotkaniu obejrzymy “Bez miejsca”, nominowaną do Europejskiej Nagrody Filmowej w 2021 roku historię o dwóch trenerach tenisa stołowego, którzy w powojennym Kosovie starają się przygotować podopiecznych do międzynarodowych zawodów. Ta poruszająca historia będzie dla nas punktem wyjścia do rozmowy o zapewnianiu dobrej edukacji, także wtedy gdy jest to bardzo trudne. Przyjrzymy się temu, co nas napędza do pracy i temu, co odbiera nam siły. Zbierzemy dobre praktyki radzenia sobie ze spadkiem motywacji i wymienimy inspiracjami na to, jak dbać o innych nie gubiąc siebie z oczu.
Prowadzący:
Agnieszka Biela – psycholożka, trenerka warsztatu psychologicznego i treningu interpersonalnego, superwizorka, pracowniczka oświaty. Pracuje w oparciu o podejście humanistyczno-doświadczeniowe, proces grupowy i metodologię WenDo, wzbogacone o elementy terapii akceptacji i zaangażowania.
Julian Czurko – trener oświaty i biznesu, coach, facylitator, edukator i mentor młodzieżowy, doktor nauk humanistycznych. Pracuje metodologiami rozwojowej pracy z metaforą Clean Coaching, podejścia procesowego JAK-MD oraz edukacji antyprzemocowej dla chłopaków SZTAMA.
Karolina Giedrys-Majkut – szefowa programu Szkoła Twórczych Praktyk, ekspertka z zakresu edukacji filmowej i psychoedukacji z wykorzystaniem filmu, psycholożka i trenerka.
Formy podstawowe
Warsztaty będą oparte o doświadczenia wypracowane w programie Formy Podstawowe. Wystawa sztuki w środowisku szkolnym realizowanym przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i Edukacyjną Fundację im. Romana Czerneckiego.
Dzięki zebranym w programie doświadczeniom przygotowaliśmy zestaw przystępnych ćwiczeń, które można zastosować w każdej szkole. Zapraszamy do sprawdzenia czy sztuka współczesna może stać się zabawą, a szkoła może zmienić się w przestrzeń kreatywnej współpracy między uczniami i uczennicami. Przećwiczymy na sobie działania włączające różne zmysły w odbieranie rzeczywistości, będziemy badać przestrzeń oraz zaprzęgać wyobraźnię do poszukiwania twórczych odpowiedzi na pytania.
Prowadząca:
Marta Przybył, Muzeum Sztuki Nowoczesnej
Absurd nie czytać! – gry i zabawy językowe (nie tylko) w bibliotece
Podczas warsztatu w roku mistrzyni żartu słownego Wisławy Szymborskiej poznamy niekonwencjonalne sposoby na uczynienie z biblioteki lokalnego centrum promocji czytelnictwa, integracji społecznej i… dobrej zabawy, przez twórcze wykorzystanie ludycznej funkcji polszczyzny.
Wspólnie „wywrócimy świat na drugą stronę”, tworząc dowcipne miniatury literackie wokół ważnych i bliskich nam tematów i miejsc, inspirując się „niepoważną” twórczością noblistki i poetów słowotwórców.
Na warsztat zapraszamy bibliotekarki i bibliotekarzy, ale też polonistki i polonistów, nauczyciel/ki edukacji wczesnoszkolnej i wszystkich wielbicieli zabaw językowych.
Prowadząca:
Katarzyna Sołtan-Młodożeniec: inicjatorka i koordynatorka projektów i akcji społeczno-kulturalnych, autorka tekstów o kulturze oraz publikacji edukacyjnych (m.in. „Mała Książka na Noc Bibliotek”, „Jak ja dużo jestem! Elementarz Korczaka”, „DoMowy – rodzinne historie o słowach”) oraz gier literackich i słowotwórczych. Krajowa koordynatorka ogólnopolskiej Nocy Bibliotek od I edycji, redaktorka, ekspertka Centrum Edukacji Obywatelskiej.
18.00-19.00
Kolacja
19.00
Świętujemy! – wydarzenia towarzyszące
Program – 17 czerwca
8.30
Rejestracja uczestników i uczestniczek
9.00-10.30
Panel dyskusyjny: „Sztuka włącza(ć)”
Na drugim z planowanych paneli zastanowimy się wspólnie nad tym, co mogą wnieść narzędzia artystyczne i twórczość do naszych działań na rzecz dobrych relacji w szkole. Co daje nam namysł nad kulturą dla integracji klas? Jak zaplanować wspólną twórczość, by wzmacniała i poprawiała komunikację? Czy sztuka sprawdza się w grupach osób o różnorodnych zainteresowaniach i kompetencjach? – oto parę z pytań, podejmiemy w trakcie naszej dyskusji.
Goście i gościnie: Joanna Roszak, Stefan Paruch, Małgorzata Minchberg, Urszula Zadworna, prowadzenie: Jan Bliźniak
10.30-11:00
Przerwa kawowa
11.00 – 14.00
Warsztaty 3.
W 3. bloku warsztatowym zaproponujemy dokładniejsze przyjrzenie się kilku wybranym pomysłom na działania szkolne. Po
Inne aktualności
Aktualności
Webinarium: Działajmy wspólnie. Partnerstwa w projektach uczniowskich
Dołącz do naszych działań edukacji medialnej!
Jak zaangażować młodzież w projekty artystyczne. Weź udział w warsztatach
Zagraj z klasą w SPRAWDZAM24 i rozwijaj krytyczne myślenie!
Ruszyła rekrutacja do Szkoły twórczych praktyk 2024/25
Ścieżki kreatywności – warsztaty na Festiwalu Po Drodze
Zobacz inne obszary naszych działań
Privacy Overview
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |