Opis materiału
Okres pandemii, choć trudny, obfituje w wiele ważnych i ciekawych wydarzeń (społecznych, ekonomicznych i kulturowych), o których warto porozmawiać z młodymi ludźmi na WOS-ie. Dlatego część z przygotowanych przez nas gotowych zadań i scenariuszy zdalnych lekcji skonstruowaliśmy tak, by odnosiły się do bieżących wydarzeń. To nie tylko pozwoli uczniom i uczennicom lepiej zrozumieć otaczającą rzeczywistość i poczuć się w niej bezpieczniej, lecz także zaciekawi i zmotywuje do zaangażowania się w Wasze zajęcia.
Pomyśl o przyszłości bez stereotypów
Uczniowie i uczennice dowiadują się, czym są stereotypy płciowe i w tym kontekście poddają refleksji swoje plany zawodowe na przyszłość.
Czas: 90 minut
Poziom edukacyjny: klasy VI-VIII szkoły podstawowej i szkoła ponadpodstawowa
W jaki sposób każdy i każda z nas może uczynić świat lepszym miejscem dla wszystkich
Uczniowie i uczennice poznają Cele Zrównoważonego Rozwoju i wspólnie zastanawiają się, jaki mają osobisty wpływ na ich realizację.
Czas: 45-60 minut
Poziom edukacyjny: szkoła podstawowa i ponadpodstawowa
Różne punkty widzenia. Jak rozmawiać, aby się wzajemnie słuchać i rozumieć?
Lekcja pozwala określić, czego potrzebujemy, aby rozmawiać z drugim człowiekiem w bezpiecznej atmosferze. Wspiera uczniów i uczennice w formułowania zasad dobrej rozmowy.
Czas: 1 godzina
Poziom edukacyjny: klasy VI-VIII szkoły podstawowej
Pandemia koronawirusa. Jak wygląda sytuacja uchodźców i uchodźczyń oraz migrantów i migrantek w Polsce i na świecie?
Zadania pozwalają zwrócić uwagę na sytuację uchodźców i uchodźczyń w obozach w Libanie i wewnątrz Syrii oraz migrantów i migrantek z Ukrainy w Polsce w czasach pandemii. Uczniowie i uczennice dowiadują się, z jakimi wyzwaniami związanymi z koronawirusem mierzą się uchodźcy i migranci.
Czas: 1 godzina
Poziom edukacyjny: VIII klasa szkoły podstawowej i szkoła ponadpodstawowa
Za i przeciw organizacji wyborów w wybranym terminie
Uczniowie i uczennice formułują własną opinię na temat kwestii przeprowadzenia wyborów prezydenckich w Polsce.
Czas: 1,5 godziny.
Poziom edukacyjny: VIII klasa szkoły podstawowej i szkoła ponadpodstawowa
Skąd osoby w moim otoczeniu biorą informacje o obecnej sytuacji
Uczniowie i uczennice zdobywają informacje o tym, w jaki sposób o obecnej sytuacji dowiadują się osoby z ich otoczenia.
Czas: 1,5 godziny.
Poziom edukacyjny: VIII klasa szkoły podstawowej i szkoła ponadpodstawowa
Czy można przeprowadzić demokratyczne wybory online?
Zadanie, dzięki któremu zachęcisz uczniów i uczennice do zastanowienia się nad tym, czy możliwe jest przeprowadzenie wyborów w czasie trwania pandemii.
Czas: 1,5 godziny.
Poziom edukacyjny: VII-VIII klasa szkoły podstawowej i szkoła ponadpodstawowa.
Jak media mówią o koronawirusie?
To ćwiczenie pozwoli uczniom i uczennicom bardziej krytycznie podchodzić do przekazów medialnych dotyczących epidemii.
Czas: 1,5 godziny.
Poziom edukacyjny: Poziom edukacyjny: VII-VIII klasa szkoły podstawowej i szkoła ponadpodstawowa.
Rozwiązywanie trudnych sytuacji w dyskusji
Trudnych sytuacji w dyskusjach wokół nie brakuje. Warto przygotować do nich uczniów i uczennice.
Czas: 1,5 godziny.
Poziom edukacyjny: Poziom edukacyjny: VIII klasa szkoły podstawowej i szkoła ponadpodstawowa.
Zalety i wady demokracji w czasie kryzysu
Zadanie pozwoli na refleksję na temat tego, jak demokracja sprawdza się w czasie np. pandemii koronawirusa.
Czas: 1,5 godziny.
Poziom edukacyjny: Poziom edukacyjny: VIII klasa szkoły podstawowej i szkoła ponadpodstawowa.
Moja wymarzona okolica
Uczniowie i uczennice analizują swoje najbliższe otoczenie pod kątem zrównoważonego czytelnictwa.
Czas: 3 godziny.
Poziom edukacyjny: VII-VIII klasa szkoły podstawowej i szkoła ponadpodstawowa
Energetyczny minerał
Uczniowie i uczennice dowiedzą się, czym są perowskity oraz poznają bliżej wyzwanie, jakim jest czysta i dostępna energia.
Czas: 1,5 godziny.
Poziom edukacyjny: VI-VIII klasa szkoły podstawowej i szkoła ponadpodstawowa