c_id12

Podręcznik – od nudy do super narzędzia

FILM/Webinar

Informacje o materiale

Data dodania: 28.08.2024

Grupa docelowa: Nauczyciele przedmiotowi

Opis materiału

Uczniowie często nie lubią pracować z podręcznikiem szkolnym. Ta niechęć może mieć kilka przyczyn:

  1. Trudny język – wiele podręczników jest napisanych w nieprzystępny, formalny sposób. Może to sprawiać, że treści są trudne do zrozumienia i mało angażujące.
  2. Przeładowanie informacjami – podręczniki szkolne często zawierają dużą ilość informacji, które uczniowie muszą przyswoić w krótkim czasie. Może to prowadzić do poczucia przytłoczenia i stresu, co skutkuje niechęcią do nauki.
  3. Brak praktycznego zastosowania – uczniowie mogą mieć trudności z dostrzeżeniem, do czego przydadzą im się informacje z podręcznika. Jeśli nie widzą związku między treściami z podręcznika a ich codziennym życiem, mogą tracić motywację do nauki.
  4. Sztywne struktury nauczania – praca z podręcznikiem często jest postrzegana jako obowiązek, który nie pozostawia miejsca na kreatywność ani samodzielne myślenie. Może to zniechęcać szczególnie tych uczniów, którzy wolą bardziej elastyczne i zróżnicowane metody nauki.
  5. Brak interakcji – podręczniki nie oferują interakcji ani natychmiastowej informacji zwrotnej, w przeciwieństwie do nowoczesnych technologii, takich jak aplikacje i gry edukacyjne. Może to sprawiać, że podręczniki słabiej angażują uczniów przyzwyczajonych do interaktywnych form nauki.

Dlatego tak istotne jest zaznajomienie ucznia z podręcznikiem, czyli z:

  • jego budową, na przykład z pytaniami pod tekstem, podsumowaniami, grafikami, osiami czasu czy mapami
  • rozłożeniem treści
  • wyjaśnieniem, jak będziecie pracować z podręcznikiem na lekcji i w domu
  • wyjaśnieniem, że nie wszystkie tematy będą realizowane (w podręczniku jest dużo więcej materiału niż obejmuje podstawa programowa)

Praca z podręcznikiem to nie tylko czytanie. Aktywności warto podzielić na:

  • przed czytaniem:
    • skanowanie tekstu wstępne zapoznanie się tekstem, jego budową i organizacją treści; nie jest to czytanie całości
    • pytania do tekstu czytanie fragmentów tekstu i szukanie odpowiedzi na pytania
    • wspólne przewidywanie, o czym będzie dany tekst na podstawie tytułu i śródtytułów
    • ”podchody karteczki rozklejone w klasie, na których znajdują się pytania do tekstu; uczniowie mogą pracować w grupach, parach czy samodzielnie
    • zwiastuny lektury krótkie wideo, mapa myśli z lukami do uzupełnienia w trakcie lektury pokazująca bohaterów i główne wydarzenia
    • przewodnik po lekturze zbiór informacji pozwalający zrozumieć czytany potem z przez ucznia tekst
    • wstępne uczenie się przygotowanie do czytania tekstu, np. słowniczek pojęć i najważniejszych zagadnień, mapa myśli pokazująca wszystkich bohaterow i relacje pomiędzy nimi (do lektury)
  • w trakcie czytania:
    • wspólne czytanie na głos i stop-klatki, by sprawdzać, czy uczniowie i uczennice rozumieją tekst
    • jednozadaniowe podsumowania fragmentów tekstu – ważne by było to zdanie napisane samodzielnie, nie skopiowane z książki i jak najlepiej oddające sens danego fragmentu
    • notowanie – mogą być to być różne formy, np. mapy myśli notatki obrazkowe, czy notowanie metodą Cornella
    • tworzenie pytań zapisywanie pytań do fragmentu przeczytanego tekstu, które pomogą w jego lepszym rozumieniu
    • podkreślanie tylko słów kluczowych  jedno słowo w akapicie lub fragmencie; następnie budowanie z nimi zdań oddających sens danego fragmentu
  • po czytaniu:
    • autorefleksja uczniowska Czego się dowiedziałam? Co przeżyłem w trakcie lektury?
    • samoocena Co było dla mnie trudne? Co łatwe? O czym chcę dowiedzieć się więcej?
    • ocena koleżeńska
    • odniesienie do życia Jak to czytam łączy się z życiem?
    • „3P, czyli pomyśl, porozmawiaj i podziel się aktywność do pracy w parach

Więcej ciekawych przykładów znajdziesz w książce “Uczyć (się) głębiej. Jak to zrobić na lekcji”, która jest dostępna w naszym sklepie https://sklep.ceo.org.pl/kategoria/uczenie-sie/uczyc-sie-glebiej-jak-to-zrobic-na-lekcji/

Praca z tekstem to trudna umiejętność. Warto wykorzystać na nią czas na lekcji, by uczniowie i uczennice lepiej radzili sobie w domu i dążyli do samodzielności. Czytanie ze zrozumieniem jest podstawą uczenia się wszystkich przedmiotów i warto ją świadomie oraz regularnie rozwijać.

Zapytaj swoich uczniów i uczennice, jak lubią się uczyć. Co pomaga im w uczeniu się? Jak uczą się najskuteczniej? Możesz zadać to pytanie na początku roku szkolnego i na zakończenie semestru. Dzięki temu sprawdzisz, czy coś się zmieniło szczególnie jeśli planujesz wprowadzenie określonej strategii uczenia się czy pracy z tekstem.

Skorzystaj z karty pracy. Pobierz ją i wydrukuj.

Webinarium organizowane jest przy współpracy programu „Szkoła ucząca się”. Program ten jest przedsięwzięciem Centrum Edukacji Obywatelskiej i Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, realizowanym przez CEO.

Pobierz materiał

Kartka do pracy z uczniami i uczennicami

Najlepiej uczę się, gdy ... - karta pracy

format: pdf

wielkość: 421,38 KB

Pobierz

Podobne materiały

Publikacja

Szkolny kodeks dobrych praktyk dla klimatu i środowiska

Publikacja dostarcza narzędzi wspierających nauczycielki, nauczycieli, dyrektorki i dyrektorów szkół, a przede wszystkim zachęca uczennice i uczniów
Zobacz
Publikacja

Kodeks dobrych praktyk dla klimatu i środowiska. Wydanie...

Publikacja zawiera porady, jak zmniejszyć negatywny wpływ codziennych aktywności biurowych i różnych przedsięwzięć organizacyjnych na środowisko.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Ćwiczenie: Decydujemy i działamy wspólnie – pierwsze kroki...

Ćwiczenie pozwoli uczniom i uczennicom poczuć ducha wspólnoty poprzez stawianie pierwszych kroków w tworzeniu budżetu partycypacyjnego.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Ćwiczenie – Ekosystem w przydomowym ogrodzie

Podczas ćwiczenia uczniowie i uczennice wykorzystają wiedzę na temat funkcjonowania ekosystemów do zaprojektowania ogrodu permakulturowego.
Zobacz
Publikacja

Młodzi głosują. Wybory do parlamentu europejskiego czerwiec 2024....

Zobacz
Publikacja

Młodzi głosują. Wybory do parlamentu europejskiego czerwiec 2024....

Zobacz
Gra

Gra „O rety – REZUS! Czyli (bez)troski małego...

Gra karciana przeznaczona do wykorzystania w klasach, w których nauczyciele pracują z „Better Learning Programme” (BLP).
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Historia nie musi się powtarzać! Nowe historie dla...

Zobacz
Film lub webinarium

Jak zaplanować projekt dotyczący różnorodności?

Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Ćwiczenie „Pakiet Platinium a Księga Koheleta”

Ćwiczenie można przeprowadzić na zakończenie omawiania fragmentów „Księgi Koheleta” (Biblia – Stary Testament) lub na godzinie wychowawczej.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Scenariusz „Dobrobyt a dobre życie – dyskusja o...

Zajęcia mają na celu pochylenie się nad pojęciami dobrobytu i dobrego życia jako koncepcji społecznych
Zobacz
Artykuł

Gra „Klimatyczne Wyzwania” – artykuł

W naszej europejskiej inicjatywie edukacyjnej związanej z grą „Klimatyczne Wyzwania” wzięło udział już ponad tysiąc nauczycieli
Zobacz
Biblioteka materiałów

Chcesz usystematyzować swoją wiedzę z tego obszaru?

Przejdź do sekcji TEMATY