Zapisz się do projektu

Szkoła twórczych praktyk. Dla nauczyciela i bibliotekarza

Udział w projekcie pomoże Ci rozwijać u młodzieży kompetencje przyszłości, czyli kreatywność, krytyczne myślenie oraz współpracę z innymi. Dzięki nowym narzędziom wzmocnisz relacje w klasie oraz poczucie sprawczości nastolatków i nastolatek. Korzystając na lekcjach z dzieł sztuki, wzbogacisz prezentację treści i przyciągniesz uwagę do ważnych dla siebie tematów. Wspierając samodzielne działania twórcze młodzieży w terenie, rozbudzisz nową formę społecznej refleksji, poczucie autonomii i wpływu. 

Do projektu mogą zapisać się indywidualni nauczyciele i nauczycielki lub zespoły nauczycielka-bibliotekarka. W rekrutacji pierwszeństwo otrzymają zgłoszenia w zespołach.

1. Jak to działa

Projekt składa się z dwóch części.

W pierwszej części

przeprowadzasz angażujące lekcje oraz twórcze eksperymenty. W pierwszym półroczu roku szkolnego realizujesz kurs edukacji kulturowej. Poznajesz m.in. metody, jak za pomocą sztuki poruszać trudne i ważne dla młodzieży tematy, jak analizować dzieła sztuki, w jaki sposób wykorzystywać treści kulturowe w działaniach wychowawczych. Dzięki praktycznym narzędziom – scenariuszom i instrukcjom, kartom pracy, propozycjom dzieł sztuki do wykorzystania w klasie – łatwo przeprowadzasz angażujące lekcje lub zajęcia biblioteczne.

Ponadto realizujesz z młodzieżą krótkie aktywności twórcze. Pozwalają one uczniom i uczennicom eksperymentować z różnymi technikami artystycznymi i lepiej poznać siebie i swoje otoczenie.

W drugiej części

Teraz to uczniowie i uczennice realizują projekt społeczno-artystyczny.

Pod Twoim kierunkiem uczniowska grupa projektowa realizuje rozbudowane działanie. Wykorzystuje techniki artystyczne, aby odnosicić się do tematów ważnych dla lokalnej społeczności. Dzięki temu młodzi ludzie:

  • rozwijają kreatywność i umiejętność współpracy,
  • biorą odpowiedzialność za realizację rozbudowanego działania,
  • przyglądają się krytycznie rzeczywistości wokół nich.

Przez cały rok szkolny uczestniczysz w spotkaniach z mentorami. Pomagaja Ci one w realizacji działań oraz pozwalają na wymianę dobrych praktyk z innymi uczestnikami. Realizacja całego programu zajmuje kilkanaście godzin w miesiącu. 

Na koniec otrzymujesz zaświadczenie udziału w programie, a uczniowie i uczennice, dyplomy (jeśli ukończą projekt).

2. Dlaczego warto

Narzędzia edukacji kulturowej pomagają lepiej zrozumieć rzeczywistość oraz całościowo spojrzeć na wiele skomplikowanych zagadnień współczesności.

Analiza dzieł sztuki uczy zadawać pytania i akceptować, że istnieje wiele możliwych odpowiedzi. Z kolei działania twórcze, które proponujemy, uczą łączenia wiedzy i umiejętności z różnych dziedzin, kreatywnego poszukiwania rozwiązań oraz pracy w grupie. Realizacja założonych działań twórczych wspiera integrację zespołu, a partycypacyjne ich prowadzenie wzmacnia sprawczość i pomaga rozwijać pasje.

Udział w programie jest zgodny z priorytetami Ministerstwa Edukacji i Nauki na rok szkolny 2024/25:

  • Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna. 
  • Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej  i  umiejętności pracy z  zespołem zróżnicowanym.


3. Zapisy

By zapisać się do projektu, kliknij przycisk i wypełnij formularz. Jeśli będziesz pracować w partnerstwie, każda osoba zaangażowana w projekt powinna zgłosić się osobno.

 

Podziel się informacją o projekcie ze znajomymi nauczycielami i nauczycielkami.

4. Harmonogram w tym roku szkolnym

  • wrzesień

    Zakończenie rekrutacji

  • 16 września 2024

    Rozpoczęcie projektu

  • Od 1 do 8 października 2024

    Wydarzenia otwierające projekt dla uczniów, nauczycieli i bibliotekarzy (on-line)

  • październik 2024

    Całodniowe warsztaty stacjonarne poświęcone realizacji projektów, prowadzeniu diagnozy lokalnej oraz metodom dramowym w edukacji

  • od października 2024 do lutego 2025

    Kurs internetowy, realizacja aktywności twórczych, spotkania mentoringowe

  • marzec 2025

    Turnus twórczy – stacjonarne warsztaty z narzędzi twórczych

  • od marca do maja 2025

    Realizacja projektów społeczno-artystycznych przez grupy uczniowskie, spotkania mentoringowe

  • czerwiec 2025

    Lokalne prezentacje projektów, stacjonarny finał programu dla nauczycieli i bibliotekarzy

5. Regulamin

6. Najczęstsze pytania

Tak, każda osoba zaangażowana w projekt zgłasza się osobno, również w przypadku partnerstw między szkołą a lokalną biblioteką.

Bibliotekarki mogą pominąć pytania dotyczące szkoły w formularzu.

Tak. Każda zapisana osoba otrzyma dostęp do zasobów filmowych CEO. Możesz też korzystać z naszej biblioteki, nie uczestnicząc w projekcie. Wystarczy, że zapiszesz się pod tym linkiem.

Nie. Realizowanie projektu jest warunkiem koniecznym uczestnictwa w programie.

Nie. Warunkiem jest udokumentowana próba zrealizowania projektu. Jeśli młodzież nie jest w stanie ukończyć projektu, po przeprowadzeniu ewaluacji z uczniami oraz spełnieniu innych warunków niezbędnych do ukończenia programu otrzymasz zaświadczenie.

Tak, narzędzia edukacji kulturowej możesz wykorzystać na wszystkich przedmiotach. Zachęcamy, aby podejmować inicjatywy międzyprzedmiotowe przy współpracy z innymi nauczycielami.

7. Kontakt

Masz pytania?
Napisz do nas!

8. Partnerzy

Program został zrealizowany dzięki dofinansowaniu ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, oraz z Programu Erasmus+ Unii Europejskiej, a także dzięki wsparciu Fundacji Deloitte Polska.

Poznaj inne projekty

Szykujemy właśnie ofertę na nowe, wiosenne półrocze. Znajdź coś dla siebie. Bezpłatnie. Poczuj znów radość z uczenia! 

Poznaj inne programy

Sprawdź pełną ofertę nowych bezpłatnych programów Centrum Edukacji Obywatelskiej. Wybierz ten, który najlepiej odpowiada Twoim potrzebom.