Inne działania

Obszar Otwieraj na kulturę to nie tylko coroczna oferta działań w szkole, ale także szereg mniejszych projektów, pozwalających CEO nawiązywać inspirujące partnerstwa i rozwijać metodologię pracy ze sztuką. Zachęcamy do zapoznania się z ostatnimi tego typu projektami i wypracowanymi w nich zasobami do działań twórczych w szkole i poza nią.

Współpraca z Fundacją Deloitte przy narzędziu Art Thinking!

Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO) z radością informuje o nawiązaniu współpracy z Fundacją Deloitte, mającej na celu rozwój i promocję narzędzi Art Thinking w polskich szkołach. Łączymy siły, by wspólnie popularyzować obecność sztuki i artystów/stek w edukacji. 

Art Thinking to program edukacyjny Fundacji Hermansdorferów oraz Fundacji Deloitte. Jego celem jest wspieranie relacji odbiorców/czyń ze sztuką rozumianą jako osobisty i zaangażowany komentarz do rzeczywistości. Inspiracją do programu jest teoria pięciu skór Friedensreicha Hundertwassera. Zgodnie z nią, każdy człowiek ma pięć „skór”: naturalną, związaną z ubiorem, domową, społeczną i środowiskową. Te „skóry” reprezentują różne elementy naszego życia i tożsamości – od ciała, przez strój, po relacje z innymi i środowiskiem naturalnym.

Program składa się z dziesięciu krótkich filmów, prezentujących różne spojrzenie na sztukę i jej relację z dzisiejszą rzeczywistością oraz ze scenariuszy lekcji, które w toku współpracy pomiędzy Fundacją Deloitte i Centrum Edukacji Obywatelskiej zyskają nową odsłonę. 

Cieszymy się, że możemy włączyć się w rozwój innowacyjnych narzędzi edukacyjnych, które odwołują się do bliskich nam obszarów – sztuki i twórczości. Zachęcamy do śledzenia na bieżąco kolejnych informacji o rozwoju Art Thinking.

 

 

„Your Space - Sztuka i kultura jako sposób na zwiększenie integracji społecznej młodych ludzi znajdujących się w niekorzystnej sytuacji”

Dzięki dofinansowaniu ze strony programu Unii Europejskiej Erasmus + możemy realizować projekty, w ramach których wspólnie z zagranicznymi i polskimi partnerami rozwijamy i testujemy nową, ekscytującą metodologię włączania filmu i działań kreatywnych do rozwoju społecznego młodych ludzi. Niezmiennym kierunkiem jest dla nas kwestia włączania różnorodnych grup w nasze działania i możliwość przyczyniania się do inkluzji społecznej, także w środowisku szkolnym.

Ważną grupą odbiorców naszych działań są np. wychowawcy z Młodzieżowych Ośrodków
Wychowawczych i Socjoterapeutycznych. W obecnej chwili, w ramach projektu „Your Space” wspieranego przez Program Unii Europejskiej Erasmus + rozwijamy metodykę edukacji filmowej jako narzędzia wzmocnienia dla młodzieży z grup wrażliwych. Pilotaż tych materiałów realizujemy obecnie w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym nr 2 przy ulicy Strażackiej w Warszawie.

Projekt „Your Space” umożliwia młodym ludziom rozwijanie poczucia sprawczości i samoświadomości na drodze twórczych eksperymentów. W partnerstwie z instytucjami: Outreach (Berlin), MOW (Warszawa) i MUSOL (Walencja) działania wspierające ekspresję artystyczną są prowadzone we współpracy z profesjonalistami w dziedzinie kultury. Umożliwia to młodym ludziom nie tylko wzmocnienie wspólnych wartości, ale także lepsze zrozumienie różnorodności i spójności społecznej.

Kluczowym celem projektu jest zwiększenie umiejętności osobistych i społecznych młodych  ludzi – zwłaszcza tych z mniejszymi szansami – w radzeniu sobie z wyzwaniami społecznymi oraz promowanie ich zaangażowania w życie dzielnicy. Współpracując z odpowiedzialnymi lokalnymi podmiotami, doświadczą społeczności jako wsparcia dla rozwoju osobistego. W ten sposób sztuka i kreatywność sprzyjają spotkaniu i integracji młodych ludzi.

Wypracowane metody i inspiracje będą upowszechniane w kolejnych latach. 

Liderem projektu „Your Space” jest BGZ Berliner Gesellschaft für internationale Zusammenarbeit mbH. Zachęcamy do zapoznania się ze stroną projektu: yourspace-project.eu.

Projekt realizowany jest z partnerami:

Finansowane przez Unię Europejską. Wyrażone poglądy i opinie są poglądami i opiniami autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy Unii Europejskiej lub Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Unii Europejskiej lub Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Edukacji i Kultury (EACEA). Ani Unia Europejska ani EACEA nie ponoszą za nie odpowiedzialności.

Lider projektu:

Partner niemiecki:

Partnerzy hiszpańscy:

 

Partner polski:

 

„Shortcut – Młodzi filmują swoje miasto”

W projekcie wzięły udział trzy europejskie organizacje: Centrum Edukacji Obywatelskiej z Polski, The Nerve Centre z Irlandii Północnej, Arte Urbana Collectif z Bułgarii oraz ich lokalni partnerzy – szkoły (Technikum nr 4 z Bytomia, High school Kliment Ohridski in Lovech, Aquinas Diocesan Grammar School, Belfast), biblioteki (Biblioteka Regionalna prof. Benyo Tsonev i jej centrum dla wolontariuszy, Northern Ireland Screen Digital Film Archive), centra kreatywne (Bytomskie Centrum Kultury BECEK) i domy kultury (Lokal w Bytomiu, Ballynafeigh Community Development Association, Belfast i Belfast South Community Resources).

W tym gronie powstały materiały, które można wykorzystać do lekcji z filmem, jak również do projektów artystycznych zachęcających uczniów i uczennice do refleksji nad życiem ich społeczności lokalnej. Podstawę zestawu narzędzi stanowi sześć filmów krótkometrażowych prezentujących odmienne spojrzenie na relacje społeczne. Materiały dodatkowe, tj. scenariusze lekcji, plany warsztatów społecznych i instrukcje kreatywnych zadań stanowią elastyczne rusztowanie, które można (roz)składać w zależności od potrzeb. Pozwoli ono w pełni wykorzystać potencjał doświadczenia filmowego i twórczych praktyk w lokalnym środowisku. Zrealizują z nim Państwo różnorodne cele edukacyjne, m.in. trening kompetencji społeczno-emocjonalnych, kurs edukacji filmowej, a także angażujący projekt młodzieżowy.

Materiały zostały sprawdzone przez trzy zespoły młodych ludzi z trzech miast  – Bytomia w Polsce, Łowecza w Bułgarii i Belfastu w Irlandii Północnej w trakcie pilotażowego etapu projektu. W trakcie realizacji projektów lokalnych zespoły wykonywały zadania, eksplorując swoją okolicę i ucząc się nowych umiejętności filmowych oraz budowania zespołu. Ostateczne zadanie uczniów i uczennic z Polski, Bułgarii i Irlandii Północnej polegało na stworzeniu własnej, prywatnej opowieści o mieście, z którego pochodzą. Zespół z Bytomia postanowił zmontować istniejący materiał wizualny zebrany podczas poprzednich zadań. Zespoły z Łowecza i Belfastu postanowiły zacząć od zera i wykorzystać swoje miejskie eksploracje jako podstawę do stworzenia osobnych opowieści o społeczności. Zwieńczeniem projektów lokalnych był obóz letni w Belfaście. Wszystkie zespoły spotkały się, aby dowiedzieć się więcej o tworzeniu filmów i wymienić się uwagami na temat swoich dzieł.

Zobacz więcej:

Zainteresowany innym projektem?

Sprawdź pełną ofertę nowych bezpłatnych programów Centrum Edukacji Obywatelskiej. Wybierz ten, który najlepiej odpowiada Twoim potrzebom.

?>