Refleksja nad lokalnością. Lekcja z filmem „Superjednostka”

Aktualność

Prezentujemy nową relację z realizacji zajęć w programie „Szkoła twórczych praktyk”! Uczniowie i uczennice klasy VIII przyjrzeli się swojemu najbliższemu otoczeniu, a w trakcie seansu filmu „Superjednostka” zderzyli się z całkowicie odmiennym doświadczeniem lokalności i życia we wspólnocie. Zachęcamy do lektury!

Zajęcia na bazie scenariusza: W poszukiwaniu opowieści o moim sąsiedztwie film i uważność

Szkoła Podstawowa im. Króla Władysława Łokietka w Uniszkach Zawadzkich
zajęcia z klasą VIII pod kierunkiem pani Doroty Skrobińskiej

Film: Superjednostka

Lekcja: język polski

 

Przeprowadzone działania i komentarz nauczycielki:

Na zajęciach postanowiłam porozmawiać o uczuciach i spostrzeżeniach związanych z najbliższym otoczeniem. Wykorzystałam materiały zamieszczone na stronie projektu. Na początek odwołałam się do wspomnień uczniów. Jakie miejsca najbardziej zapamiętali i dlaczego? Dzieci wymieniały:

  • dom – uroczystości rodzinne,
  • szkołę – pierwszy dzień w jej progach, kolegów, koleżanki, których pamiętali,
  • kościół – ceremonia komunii, zaproszeni goście, prezenty komunijne. 

Swoje wspomnienia wiązali z uczuciem przyjemności lub strachu.

Podzieliłam zespół klasowy na grupy. Zadaniem każdej z grup było narysowanie mapy najbliższej okolicy z kluczowymi według nich obiektami. Uczniowie mieszkają w małej wsi, w której według nich punktami kluczowymi są: sklep, remiza strażacka i szkoła. 

Następnie poleciłam  na mapach zaznaczyć miejsca, które darzą szczególnymi względami. W tych miejscach zostały naniesione serduszka. Każda z grup prezentowała swoje mapy, omawiała miejsca zaznaczone. Okazało się, że dla wszystkich najważniejszym punktem w ich otoczeniu jest teren przy szkole. Dlaczego?

Według uczniów jest to centrum życia dzieci i młodzieży. Przy szkole znajdują się siłownia plenerowa, plac zabaw, skate park i boiska. W czasie wolnym spotykają się w umówionych miejscach przy szkole, ponieważ czują się tu bezpiecznie, nikt ich stąd nie przepędza, nie nadzoruje, nie obserwuje. Nawet uczniowie, którzy dawno ukończyli szkołę, przychodzą posiedzieć na siłowni, spotkać się z innymi, pograć w piłkę. Uczniowie, mieszkający w sąsiednich wioskach, przyjeżdżają na rowerach i większość czasu spędzają przy szkole. Dodatkowym atutem jest możliwość korzystania z otwartej sieci bezprzewodowej. 

Zaproponowałam uczniom obejrzenie filmu Teresy Czepiec Superjednostka. Po seansie rozdałam grupom karty pracy. Uczniowie swoje spostrzeżenia zanotowali i prezentowali na forum.

Uczniowie zapamiętali dużo szczegółów z filmu, ale byli zaskoczeni tekstami źródłowymi, z których wynikało, że wielu rzeczy nie dostrzegli. Zdziwiła ich długa praca nad filmem. Wytłumaczyłam, że reżyser musiała nawiązać kontakty z mieszkańcami, wzbudzić ich zaufanie. W trakcie filmu wystąpiły różne problemy, zmiany w samym scenariuszu czy w koncepcji kręcenia filmu. Zachęciłam do samodzielnego poszukiwania informacji o filmie lub miejscu, być może coś jeszcze ich zaskoczy. 

W swobodnych komentarzach już na korytarzu szkolnym, ponieważ tam przeniosła się dyskusja po dzwonku, uczniowie porównali superjednostkę do ula, byli zaskoczeni, że  mieszkańcy chcą mieszkać w takim miejscu. Człowiek jest anonimowy, ludzie w milczeniu mijają się na korytarzach, a sam budynek jest szary i odpychający. Jeden z chłopców zauważył, że jednak kwitnie tam życie towarzyskie, bo była impreza, i tak mieszkają ludzie w wielkich miastach.

Film jest odpowiedni dla dedykowanej grupy wiekowej, zrozumiały, ale nie budził większego zainteresowania. Uczniowie są przyzwyczajeni do nagłych zwrotów akcji, dynamiki, kina popularnego i łatwego, być może to zderzenie ich dotychczasowych doświadczeń z dokumentem, było zaskoczeniem, że w ogóle istnieje jakieś inne kino, sztuka filmowa. Obraz wzbudził emocje związane z warunkami życia mieszkańców. Uczniowie zauważyli, że nie ma głębszych przyjaźni, według nich otoczenie było szare i nudne. Przeraziła ich wielkość budowli, porównywali liczbę mieszkańców bloku ze swoja gminą. Zauważyli, że połowa mieszkańców gminy mogłaby zamieszkać w superjednostce.

Materiały były przydatne. Dla moich uczniów czas realizacji zajęć został wydłużony. Wykorzystałam wiadomości o położeniu, wprowadziłam w zagadnienia architektury, skłoniłam uczniów do refleksji nad otoczeniem.

Inne aktualności

Aktualności

18/09/2025
Ucz i inspiruj z materiałami Art Thinking
Jak rozmawiać z młodzieżą o sztuce i rozwijać ich kreatywność, empatię i krytyczne myślenie? Wykorzystaj do tego materiały Art Thinking, przygotowane przez Fundację Deloitte. Inspiracją dla programu Art Thinking jest...
czytaj więcej»
09/09/2025
Webinar „Jak uczyć o Holokauście dziś?” już 25 września o 18:00
Jak opowiadać o Holokauście w XXI wieku, aby temat był istotny i poruszający dla młodzieży? Webinar „Jak uczyć o Holokauście dziś? Pomiędzy osobistymi wyborami a mechanizmami, które na nie wpływały”...
czytaj więcej»
19/08/2025
Dołącz do nowego programu „Nasi sąsiedzi. Młodzież bada historie Holokaustu”
Czy chcesz zainteresować uczniów i uczennice historią, która działa się blisko ich domu Czy chcesz pokazać im, czym kierowali się ludzie podejmując decyzje w czasie wojny? Dołącz do projektu „Nasi...
czytaj więcej»
18/08/2025
Twórz, odkrywaj i inspiruj ze „Szkołą twórczych praktyk”
Czy chcesz pokazać swoim uczniom, że sztuka może być narzędziem do rozmowy o świecie i jego różnorodności? Dołącz do „Szkoły twórczych praktyk” 2025/26 👇 Zapraszamy nauczycielki i nauczycieli (od klasy...
czytaj więcej»
22/07/2025
Młodzież dla młodzieży. Projekty stworzone z myślą o rówieśnikach
To już ostatnia część projektów zrealizowanych w tegorocznej edycji „Szkoły twórczych praktyk”. Zobacz, jak młodzież potrafi dostrzegać potrzeby swoich koleżanek oraz kolegów i odpowiadać na nie działaniem. 💡 W Szkole...
czytaj więcej»
18/07/2025
Lokalne inicjatywy. Zobacz, jak szkoły budują więzi z okolicą
Część młodzieży biorącej udział w „Szkole twórczych praktyk” zrealizowała projekty, które pozwoliły im lepiej poznać najbliższą okolicę, a także zwrócić uwagę na ważne, lokalne problemy. 📖Uczniowie i uczennice z Publicznej...
czytaj więcej»

Zobacz inne obszary naszych działań