Refleksja nad lokalnością. Lekcja z filmem „Superjednostka”

Aktualność

Prezentujemy nową relację z realizacji zajęć w programie „Szkoła twórczych praktyk”! Uczniowie i uczennice klasy VIII przyjrzeli się swojemu najbliższemu otoczeniu, a w trakcie seansu filmu „Superjednostka” zderzyli się z całkowicie odmiennym doświadczeniem lokalności i życia we wspólnocie. Zachęcamy do lektury!

Zajęcia na bazie scenariusza: W poszukiwaniu opowieści o moim sąsiedztwie film i uważność

Szkoła Podstawowa im. Króla Władysława Łokietka w Uniszkach Zawadzkich
zajęcia z klasą VIII pod kierunkiem pani Doroty Skrobińskiej

Film: Superjednostka

Lekcja: język polski

 

Przeprowadzone działania i komentarz nauczycielki:

Na zajęciach postanowiłam porozmawiać o uczuciach i spostrzeżeniach związanych z najbliższym otoczeniem. Wykorzystałam materiały zamieszczone na stronie projektu. Na początek odwołałam się do wspomnień uczniów. Jakie miejsca najbardziej zapamiętali i dlaczego? Dzieci wymieniały:

  • dom – uroczystości rodzinne,
  • szkołę – pierwszy dzień w jej progach, kolegów, koleżanki, których pamiętali,
  • kościół – ceremonia komunii, zaproszeni goście, prezenty komunijne. 

Swoje wspomnienia wiązali z uczuciem przyjemności lub strachu.

Podzieliłam zespół klasowy na grupy. Zadaniem każdej z grup było narysowanie mapy najbliższej okolicy z kluczowymi według nich obiektami. Uczniowie mieszkają w małej wsi, w której według nich punktami kluczowymi są: sklep, remiza strażacka i szkoła. 

Następnie poleciłam  na mapach zaznaczyć miejsca, które darzą szczególnymi względami. W tych miejscach zostały naniesione serduszka. Każda z grup prezentowała swoje mapy, omawiała miejsca zaznaczone. Okazało się, że dla wszystkich najważniejszym punktem w ich otoczeniu jest teren przy szkole. Dlaczego?

Według uczniów jest to centrum życia dzieci i młodzieży. Przy szkole znajdują się siłownia plenerowa, plac zabaw, skate park i boiska. W czasie wolnym spotykają się w umówionych miejscach przy szkole, ponieważ czują się tu bezpiecznie, nikt ich stąd nie przepędza, nie nadzoruje, nie obserwuje. Nawet uczniowie, którzy dawno ukończyli szkołę, przychodzą posiedzieć na siłowni, spotkać się z innymi, pograć w piłkę. Uczniowie, mieszkający w sąsiednich wioskach, przyjeżdżają na rowerach i większość czasu spędzają przy szkole. Dodatkowym atutem jest możliwość korzystania z otwartej sieci bezprzewodowej. 

Zaproponowałam uczniom obejrzenie filmu Teresy Czepiec Superjednostka. Po seansie rozdałam grupom karty pracy. Uczniowie swoje spostrzeżenia zanotowali i prezentowali na forum.

Uczniowie zapamiętali dużo szczegółów z filmu, ale byli zaskoczeni tekstami źródłowymi, z których wynikało, że wielu rzeczy nie dostrzegli. Zdziwiła ich długa praca nad filmem. Wytłumaczyłam, że reżyser musiała nawiązać kontakty z mieszkańcami, wzbudzić ich zaufanie. W trakcie filmu wystąpiły różne problemy, zmiany w samym scenariuszu czy w koncepcji kręcenia filmu. Zachęciłam do samodzielnego poszukiwania informacji o filmie lub miejscu, być może coś jeszcze ich zaskoczy. 

W swobodnych komentarzach już na korytarzu szkolnym, ponieważ tam przeniosła się dyskusja po dzwonku, uczniowie porównali superjednostkę do ula, byli zaskoczeni, że  mieszkańcy chcą mieszkać w takim miejscu. Człowiek jest anonimowy, ludzie w milczeniu mijają się na korytarzach, a sam budynek jest szary i odpychający. Jeden z chłopców zauważył, że jednak kwitnie tam życie towarzyskie, bo była impreza, i tak mieszkają ludzie w wielkich miastach.

Film jest odpowiedni dla dedykowanej grupy wiekowej, zrozumiały, ale nie budził większego zainteresowania. Uczniowie są przyzwyczajeni do nagłych zwrotów akcji, dynamiki, kina popularnego i łatwego, być może to zderzenie ich dotychczasowych doświadczeń z dokumentem, było zaskoczeniem, że w ogóle istnieje jakieś inne kino, sztuka filmowa. Obraz wzbudził emocje związane z warunkami życia mieszkańców. Uczniowie zauważyli, że nie ma głębszych przyjaźni, według nich otoczenie było szare i nudne. Przeraziła ich wielkość budowli, porównywali liczbę mieszkańców bloku ze swoja gminą. Zauważyli, że połowa mieszkańców gminy mogłaby zamieszkać w superjednostce.

Materiały były przydatne. Dla moich uczniów czas realizacji zajęć został wydłużony. Wykorzystałam wiadomości o położeniu, wprowadziłam w zagadnienia architektury, skłoniłam uczniów do refleksji nad otoczeniem.

Inne aktualności

Aktualności

30/05/2025
Art Thinking program edukacyjny – Fundacji Deloitte
Szukasz pomysłu na ciekawą i angażującą lekcję z wykorzystaniem filmu? Skorzystaj z bezpłatnego programu Art Thinking! Program inspiruje sztuką i pomaga rozwijać u młodych ludzi kompetencje przyszłości: kreatywność, krytyczne myślenie, empatię...
czytaj więcej»
28/05/2025
Turnus Twórczy – obejrzyj film!
Turnus Twórczy to stacjonarne warsztaty, podczas których uczestnicy i uczestniczki poznają nowe narzędzia do pracy twórczej z uczniami. Tegoroczna, druga edycja Turnusu odbyła się 6 i 7 marca w Warszawie.Pierwszego...
czytaj więcej»
Przestrzeń różnorodności
19/05/2025
Równość rodzi się z różnicy – wernisaż
„Wystawa «Równość rodzi się z różnicy» jest wynikiem współpracy uczniów i uczennic Szkoły Podstawowej nr 1 im. Tadeusza Kościuszki w Koluszkach z artystką interdyscyplinarną Martą Romankiv. Prace zaprezentowane na wystawie powstały...
czytaj więcej»
Do usłyszenia
09/05/2025
Do usłyszenia! Sieciowanie i refleksja nad edukacją kulturalną narzędziami muzycznymi
Zapraszamy do wspólnego sieciowania i twórczej refleksji nad edukacją kulturalną narzędziami muzycznymi. Już drugi rok Sinfonia Varsovia realizuje projekt pod nazwą „Sinfonia Varsovia w budowie. Program edukacji kulturalnej na lata...
czytaj więcej»
Wirtualny Klub Filmowy
06/05/2025
Ostatni Wirtualny Klub Filmowy w tym roku szkolnym!
Podczas spotkania, które odbędzie się już 13 maja o godzinie 18:30, obejrzymy nowy, brazylijski film z naszej kolekcji zatytułowany „Amarella” (2024) w reżyserii André Hayato Saita. Po pokazie przyjrzymy się...
czytaj więcej»
05/05/2025
Zbliża się trzecia edycja konferencji „OtwórzMY!”
Podczas tegorocznej edycji konferencji edukacji kulturowej i włączającej „OtwórzMY!” przedstawimy twórcze narzędzia budowania postawy otwartości uczniów i uczennic. Konferencja „OtwórzMY!” odbędzie się 6 czerwca w Warszawie, w centrum szkoleniowym Golden Floor...
czytaj więcej»

Zobacz inne obszary naszych działań