Zainspiruj się! Relacje z lekcji filmowych

Aktualność

W ramach programu „Szkoła twórczych praktyk” nauczyciele i nauczycielki z całej Polski dzielą się swoimi doświadczeniami w pracy z filmami krótkometrażowymi i materiałami udostępnionymi na platformie filmowej CEO. Wśród przesłanych do tej pory relacji wybraliśmy dwie, które w ciekawy, pogłębiony i inspirujący sposób pokazują pracę na podstawie naszych scenariuszy. Mamy nadzieję, że staną się zachętą do realizacji kolejnych zajęć.

Relacja #1

Zajęcia na bazie scenariusza: Internetowy autograf

Szkoła Podstawowa im. Henryka Sienkiewicza w Cedrach Wielkich, klasa V
pod kierunkiem pani Małgorzaty Margulewicz

Film: Wielkie przygody małej kreski

Lekcja: godzina wychowawcza (2,5 jednostki)

 

Wychowawczyni przygotowała filmową relację z przeprowadzonych zajęć:

 

 

Jesteśmy pod wielkim wrażeniem!

 

Relacja #2

Zajęcia na bazie scenariusza: W poszukiwaniu opowieści o moim sąsiedztwie – film i uważność

VI Liceum Ogólnokształcące im. Zbigniewa Herberta w Bełchatowie, klasa I
pod kierunkiem pani Magdaleny Kapsy-Olejnik

Film: Superjednostka

Lekcja: godzina wychowawcza (2 jednostki)

 

Przeprowadzone działania:

Celami zajęć było uświadomienie uczniom i uczennicom, jak mogą kształtować swoją uważność, oraz zainteresowanie ich bliższym i dalszym sąsiedztwem. Na początek uczniowie i uczennice obejrzeli film Superjednostka, po czym za pomocą aplikacji Mentimeter zapisali swoje spostrzeżenia i emocje. Zdaniem nauczycielki bardzo różnie odebrali film, ale wszyscy obejrzeli go z zainteresowaniem i uwagą. W trakcie projekcji panowała cisza.  

Następnie w grupach wypełnili karty pracy i na kolejnej godzinie lekcyjnej zaprezentowali swoje przemyślenia. Według obserwacji nauczycielki uczniowie i uczennice chętnie pracowali w wspólnie podczas ćwiczeń – z zaangażowaniem wypełnili karty pracy w ćwiczeniu i chętnie zaprezentowali swoje wyniki  na forum.

Uczniowie odczytali udostępnione w materiałach wypowiedzi reżyserki filmu Teresy Czepiec i porównali je z własnymi refleksjami i emocjami. Na koniec za pomocą narzędzia Jamboard przeprowadzili burzę mózgów na zadane pytania pod wspólnym hasłem „Czy jesteśmy na siebie uważni?”. Zajęcia pochłonęły dużo czasu, więc odpowiedzi udzielili w domu.

 

Relacja #3

Zajęcia na bazie scenariusza: Podróże po nieznanych terytoriach w poszukiwaniu kreatywności

Zespół Szkół Ponadpodstawowych Nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi im. Dzieci Zamojszczyzny w Zamościu
pod kierunkiem Agnieszki Matwiejczyk

Film: Nowy gatunek

Lekcja: godzina wychowawcza (1 jednostka)

Na ile sposobów można wykończyć prosty rysunek zawierający parę kresek i kółko? Możliwości jest nieskończenie wiele, o czym przekonali się uczniowie z zamojskiego Zespołu Szkół Ponadpodstawowych nr 4, podopieczni pani Agnieszki Matwiejczyk. To właśnie od dokańczania rysunku rozpoczęli swoją przygodę z filmem Nowy gatunek. Spotkanie było pretekstem do rozmowy o kreatywności i o tym, jak ją w sobie pielęgnować i rozwijać, które samo w sobie było przygodą i wyzwaniem. Gratulujemy i życzymy powodzenia w pracy z kolejnymi tytułami!

Inne aktualności

Aktualności

09/09/2025
Webinar „Jak uczyć o Holokauście dziś?” już 25 września o 18:00
Jak opowiadać o Holokauście w XXI wieku, aby temat był istotny i poruszający dla młodzieży? Webinar „Jak uczyć o Holokauście dziś? Pomiędzy osobistymi wyborami a mechanizmami, które na nie wpływały”...
czytaj więcej»
19/08/2025
Dołącz do nowego programu „Nasi sąsiedzi. Młodzież bada historie Holokaustu”
Czy chcesz zainteresować uczniów i uczennice historią, która działa się blisko ich domu Czy chcesz pokazać im, czym kierowali się ludzie podejmując decyzje w czasie wojny? Dołącz do projektu „Nasi...
czytaj więcej»
18/08/2025
Twórz, odkrywaj i inspiruj ze „Szkołą twórczych praktyk”
Czy chcesz pokazać swoim uczniom, że sztuka może być narzędziem do rozmowy o świecie i jego różnorodności? Dołącz do „Szkoły twórczych praktyk” 2025/26 👇 Zapraszamy nauczycielki i nauczycieli (od klasy...
czytaj więcej»
22/07/2025
Młodzież dla młodzieży. Projekty stworzone z myślą o rówieśnikach
To już ostatnia część projektów zrealizowanych w tegorocznej edycji „Szkoły twórczych praktyk”. Zobacz, jak młodzież potrafi dostrzegać potrzeby swoich koleżanek oraz kolegów i odpowiadać na nie działaniem. 💡 W Szkole...
czytaj więcej»
18/07/2025
Lokalne inicjatywy. Zobacz, jak szkoły budują więzi z okolicą
Część młodzieży biorącej udział w „Szkole twórczych praktyk” zrealizowała projekty, które pozwoliły im lepiej poznać najbliższą okolicę, a także zwrócić uwagę na ważne, lokalne problemy. 📖Uczniowie i uczennice z Publicznej...
czytaj więcej»
14/07/2025
Biografie, które inspirują. Efekty tegorocznej „Szkoły twórczych praktyk”
Przed Wami kolejna odsłona działań uczniów i uczennic realizowanych w ramach programu „Szkoła twórczych praktyk”. Jednym z tematów, które młodzież podjęła w swoich projektach, było przybliżenie sylwetek szkolnych patronów i...
czytaj więcej»

Zobacz inne obszary naszych działań