Relacja z lekcji z filmem „Historie o nękaniu” do scenariusza „Jestem, czuję, reaguję – wobec nękania”.
Nękanie w świecie wirtualnym bardzo neatywnie wpływa na samopoczucie i samoocenę dzieci. Reżyserka krótkometrażowego dokumentu „Historie o nękaniu” oddaje głos osobom, które tego doświadczyły. Małgorzata Margulewicz ze Szkoły Podstawowej im. Henryka Sienkiewicza w Cedrach Wielkich podjęła ten temat na podstawie filmu i zaproponowanego do niego scenariusza. Zajęcia odbyły się ramach programu „Szkoła twórczych praktyk”.
„Materiał był w pełni zrozumiały dla uczniów. Film okazał się bardzo angażujący – uczniowie chętnie wzięli udział w dyskusji oraz wykonali zaproponowane zadania.” – napisała w relacji z realizacji zajęć pani Margulewicz. – „Film przedstawia historie młodych ludzi, którzy doświadczyli problemu przemocy rówieśniczej. Jest to temat trudny, ale bardzo istotny. Cieszę się, że mogłam go zgłębić podczas godziny wychowawczej, korzystając z tak ciekawych i profesjonalnie przygotowanych materiałów. Zajęcia były prowadzone w szkole oraz podczas zajęć zdalnych.
Podczas wprowadzenie do tematu zapoznaliśmy się z definicją nękania. Przeprowadziłam ankietę i dyskusję klasową: Czym jest nękanie? Jaką formę może przybrać przemoc rówieśnicza? Na podstawie odpowiedzi stworzyliśmy mapę myśli.
Później odbyła się projekcja „Historii o nękaniu”. Omówiliśmy pierwsze wrażenia i przeanalizowaliśmy temat przewodni. Uczniowie wypisali emocje, jakie wywołał w nich obejrzany film. Odegraliśmy scenki: jak reagować, gdy doświadczamy nękania lub jesteśmy świadkami przemocy rówieśniczej. Uczniowie wcielili się w rolę dzieci, które doświadczają przemocy rówieśniczej lub są jej świadkami. Wspólnie przedstawiliśmy rozwiązania, które mogą pomóc osobie w takiej sytuacji.
Podczas lekcji w formie online stworzyliśmy DRZEWO naszej klasy. Na gałęziach zapisaliśmy sposoby radzenia sobie z przemocą rówieśniczą. Stworzymy też hasła z hashtagami przeciw przemocy rówieśniczej. Z najciekawszych haseł zrobiliśmy wspólny plakat.”