contd

Jak radzić sobie z przemocą w internecie? Lekcja z klasą V SP

Działania szkół

Relacja z lekcji z filmem „Historie o nękaniu” do scenariusza „Jestem, czuję, reaguję – wobec nękania”.

Nękanie w świecie wirtualnym bardzo neatywnie wpływa na samopoczucie i samoocenę dzieci. Reżyserka krótkometrażowego dokumentu „Historie o nękaniu” oddaje głos osobom, które tego doświadczyły. Małgorzata Margulewicz ze Szkoły Podstawowej im. Henryka Sienkiewicza w Cedrach Wielkich podjęła ten temat na podstawie filmu i zaproponowanego do niego scenariusza. Zajęcia odbyły się ramach  programu „Szkoła twórczych praktyk”.

„Materiał był w pełni zrozumiały dla uczniów. Film okazał się bardzo angażujący uczniowie chętnie wzięli udział w dyskusji oraz wykonali zaproponowane zadania.” – napisała w relacji z realizacji zajęć pani Margulewicz. – „Film przedstawia historie młodych ludzi, którzy doświadczyli problemu przemocy rówieśniczej. Jest to temat trudny, ale bardzo istotny. Cieszę się, że mogłam go zgłębić podczas godziny wychowawczej, korzystając z tak ciekawych i profesjonalnie przygotowanych materiałów. Zajęcia były prowadzone w szkole oraz podczas zajęć zdalnych.

Podczas wprowadzenie do tematu zapoznaliśmy się z definicją nękania. Przeprowadziłam ankietę i dyskusję klasową: Czym jest nękanie? Jaką formę może przybrać przemoc rówieśnicza? Na podstawie odpowiedzi stworzyliśmy mapę myśli.

Później odbyła się projekcja „Historii o nękaniu”. Omówiliśmy pierwsze wrażenia i przeanalizowaliśmy temat przewodni. Uczniowie wypisali emocje, jakie wywołał w nich obejrzany film. Odegraliśmy scenki: jak reagować, gdy doświadczamy nękania lub jesteśmy świadkami przemocy rówieśniczej. Uczniowie wcielili się w rolę dzieci, które doświadczają przemocy rówieśniczej lub są jej świadkami. Wspólnie przedstawiliśmy rozwiązania, które mogą pomóc osobie w takiej sytuacji.

Podczas lekcji w formie online stworzyliśmy DRZEWO naszej klasy. Na gałęziach zapisaliśmy sposoby radzenia sobie z przemocą rówieśniczą. Stworzymy też hasła z hashtagami przeciw przemocy rówieśniczej. Z najciekawszych haseł zrobiliśmy wspólny plakat.

Inne działania szkół

Działania szkół

02/08/2022
Docenić inność. Zajęcia z filmem dla klasy VIII
Relacja z lekcji z filmem „Tragiczna historia z happy endem” do scenariusza „Różnorodność jest wartością”. Na zajęciach z języka polskiego uczniowie ze Szkoły Podstawowej im. Króla Władysława Łokietka w Uniszkach...
czytaj więcej»
15/07/2022
„Wszystkie dzieci rodzą się artystami”. Lekcja dla liceum
Relacja z lekcji z filmem „Nowy gatunek” do scenariusza „Nie ma dzieci, są ludzie”. Rozwijanie kreatywności jest jednym z najważniejszych celów edukacji kulturowej, niezależnie od wieku uczniów i uczennic. Agnieszka...
czytaj więcej»
01/06/2022
Zajęcia o pierwszym wrażeniu dla szkoły podstawowej
Relacja z lekcji z filmem „Kradzież” do scenariusza „Pozory mylą” Filmy dostępne w programie „Szkoła twórczych praktyk” ułatwiają nauczycielom rozmowę z dziećmi o ważnych tematach. Sylwia Bielska, nauczycielka ze Szkoły...
czytaj więcej»
05/05/2022
„My tu gramy emocje”. Zajęcia edukacji wczesnoszkolnej
Relacja z lekcji z filmem „Orkiestra” do scenariusza „Co mi w duszy gra?”. W programie „Szkoła twórczych praktyk” proponujemy filmy, które ułatwiają rozmowę o emocjach. Sylwia Bielska, nauczycielka ze Szkoły...
czytaj więcej»

Zobacz inne obszary naszych działań