Według badań Urzędu Komunikacji Elektronicznej z 2020 r., 97 proc. dzieci w wieku szkolnym korzysta z internetu, ponad 80 proc. posiada telefon komórkowy, a korzystanie z niego najczęściej rozpoczyna się w wieku 7-8 lat. Badanie EU Kids Online opublikowane w 2018 r. wskazuje, że o ile większość dzieci i młodzieży dobrze radzi sobie z wykorzystaniem mediów i urządzeń ekranowych do rozrywki i komunikacji, mniejszość potrafi skutecznie wyszukiwać informacje i sprawdzać ich wiarygodność. Najrzadziej dzieci i młodzież wykorzystują je do dzielenia się własną twórczością, prowadzenia dyskusji na ważne tematy społeczne lub polityczne czy też uczestniczenia w społecznościach internetowych rozwijających hobby. Wartościowy i bezpieczny sposób korzystania z internetu i telefonów można kształtować dzięki odpowiedniej edukacji.
Model Edukacji Medialnej, Informacyjnej i Cyfrowej
W gronie organizacji zajmujących się edukacją medialną w 2019 r. opracowaliśmy „Model Edukacji Medialnej, Informacyjnej i Cyfrowej (MEMIC)”. W jego ramach definiujemy edukację medialną jako
interdyscyplinarny obszar działań praktycznych, których celem jest kształcenie kompetencji, umożliwiających świadome, aktywne, odpowiedzialne, prospołeczne, krytyczne i twórcze korzystanie ze wszystkich rodzajów mediów w różnych celach.
Kompetencje medialne, informacyjne i cyfrowe
W ramach Modelu Edukacji Medialnej, Informacyjnej i Cyfrowej sformułowaliśmy m.in. osobiste kompetencje MIC, a wśród nich:
korzystanie z mediów oraz urządzeń cyfrowych - zestaw kompetencji obejmujący m.in. obsługę sprzętu i oprogramowania (a także radzenie sobie z problemami i szukanie pomocy w razie potrzeby), umiejętność tworzenia przekazów w różnych formach i publikowania ich w różnych kanałach (w zależności od ich możliwości i ograniczeń, a także potrzeb odbiorców), eksperymentowanie, innowacyjność i kreatywność;
korzystanie z informacji - zestaw kompetencji obejmujący m.in. znajomość różnych źródeł informacji, umiejętność ich porównania i krytycznej analizy, a także oceny wiarygodności, świadomość istnienia podmiotów szerzących dezinformację i umiejętność rozpoznania jej mechanizmów, a także znajomość podmiotów zajmujących się weryfikacją informacji, umiejętność wyszukiwania i znajomość mechanizmów wyszukiwarek, wiedzę na temat baniek informacyjnych i tego, jak powstają;
krytyczny odbiór przekazów medialnych - zestaw kompetencji obejmujący m.in. umiejętność konfrontacji napotykanych przekazów (o różnych konwencjach, stylach i gatunkach, ze świadomością ich wybiórczości i ograniczeń) z rzeczywistością (w tym kulturową czy historyczną, w której powstały), wyrażania własnego zdania, udziału w dyskusji, a także tworzenie warunków do jej przebiegu i otwartości na różne opinie, świadomość różnego odbioru informacji i reagowania na nie w różnych przestrzeniach i gronach, świadomość różnych modeli biznesowych mediów i roli reklamy;
bezpieczne korzystanie z mediów - zestaw kompetencji obejmujący m.in. świadomość zagrożeń związanych z korzystaniem z mediów (np. naruszenia godności czy prywatności, bycia śledzonym, dezinformacji i manipulacji), umiejętność dbania o bezpieczeństwo (np. ostrożność w kontaktach z nieznajomymi, korzystanie z wiarygodnych mediów i bezpiecznych połączeń internetowych, używanie oprogramowania zabezpieczającego, bezpiecznych i zabezpieczonych haseł, stosowania bezpiecznych ustawień, świadome publikowanie informacji o sobie), znajomość prawa (np. autorskiego i dot. prywatności), zasad zachowania (np. etyka, netykieta, regulaminy) i przestrzeganie ich (np. nie naruszanie czyichś praw, korzystanie z dzieł na wolnych licencjach, opisywanie źródeł materiałów), świadomość miejsc, gdzie można zgłaszać nieprawidłowości, szukać pomocy, wspieranie osób w bezpiecznym korzystaniu i pomoc w razie potrzeby;
aktywne korzystanie z mediów - zestaw kompetencji obejmujący m.in. dowiadywanie się o ważnych tematach społecznych, zabieranie głosu w debacie publicznej, szukanie wsparcia i zgłaszanie nieprawidłowości odpowiednim podmiotom, włączanie się w działania społeczne, działanie przy pomocy mediów.
Dlaczego warto rozwijać kompetencje medialne?
Kompetencje medialne, informacyjne i cyfrowe są potrzebne w rozwoju i funkcjonowaniu osobistym, budowaniu relacji z innymi osobami i grupami, działaniach społecznych, szkolnych i zawodowych. Od nich zależy, jak sprawnie znajdziemy, zrozumiemy, ocenimy i będziemy w stanie wykorzystać potrzebne informacje, a także jak szybko będziemy w stanie je przekazać. Rozwój tych kompetencji wpływa na wielość możliwości twórczego wykorzystania mediów do prezentacji swoich treści. Od zakresu wiedzy i umiejętności zależy też, jak bezpieczne będą nasze dane, prywatność i zasoby, a także, czy zgodnie z prawem będziemy korzystać z przestrzeni medialnej. Od stanu kompetencji medialnych, informacyjnych i cyfrowych w społeczeństwie zależy jego aktywność, rozwój, stabilność i bezpieczeństwo.
Publikacja
Model Edukacji Medialnej, Informacyjnej i Cyfrowej (MEMIC)
Dokument wspierający kształcenie kompetencji medialnych, informacyjnych oraz cyfrowych, przeznaczony dla nauczycieli i nauczycielek.
W ramach programu Szkoła twórczych praktyk do pracy z grupą wiekową 7-12 lat i ich rodzicami przygotowaliśmy kolekcję filmów i scenariuszy zajęć rozwijającą kompetencje społeczno-emocjonalne, potrzebne do świadomego i bezpiecznego poruszania się w świecie online i offline.
W ramach programu Szkoła twórczych praktyk do pracy z grupą wiekową 13-18 lat przygotowaliśmy kolekcję filmów i scenariuszy zajęć rozwijającą kompetencje społeczne poprzez edukację filmową.
Polecane materiały
Infografika
Smartfon medialny
Narzędzie, które pomaga w analizie medialnych przekazów poprzez zadawanie pięciu prostych pytań.
Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.Polityka prywatności
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.