Odkrywanie dziedzictwa

W naszych działaniach zachęcamy do poznawania i opieki nad materialnym i niematerialnym dziedzictwem w najbliższym otoczeniu szkoły. Pozwala to zaktywizować uczniów i uczennice oraz wspiera zachowanie i kultywowanie lokalnej pamięci. Jedną z metod, jakie wypracowaliśmy, jest adopcja zabytku.

Jak przeprowadzić adopcję zabytku?

W programie “Ślady przeszłości”, który realizowaliśmy w latach 2001-2011, zachęcaliśmy do wybrania lokalnego zabytku, poznania jego historii, związanych z nim wydarzeń, ludzi, a następnie przejęcia opieki nad nim w postaci symbolicznego aktu adopcji. 

Takie działanie warto przeprowadzić metodą projektu. Bardzo ważne jest uświadomienie młodzieży sensu samej adopcji. Być może bez ich interwencji ważny dla lokalnej historii obiekt wkrótce ulegnie zniszczeniu. Zaangażowanie w projekt zwiększa również samodzielne wybranie zabytku przez uczniów i uczennice.

Jak uczyć o dziedzictwie niematerialnym?

Zabytkiem wymagającym opieki nie musi być tylko coś materialnego – jak obiekt architektoniczny czy element krajobrazu o historycznym znaczeniu, np. skarpa warszawska. “Konwencja UNESCO w sprawie ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego” wymienia następujące kategorie zjawisk kulturowych przekazywanych z pokolenia na pokolenie, które należy chronić:

W edukację o dziedzictwie niematerialnym warto wpleść narzędzia badawcze i metody pracy etnografów. Nie tylko pozwolą one poznawać młodzieży nowe dziedziny wiedzy, ale też będą ciekawą odmianą względem tradycyjnych aktywności znanych z lekcji historii.

Szczególnie polecamy

publikacja
Publikacja

Ślady przeszłości. Uczniowie adoptują zabytki

W poradniku znajdują się wskazówki, jak pracować metodą projektu przy adopcji zabytku, opisy etapów tego procesu oraz przykłady udanych realizacji takiego działania.

publikacja
Publikacja

Etnolog. Zaloguj się na ludowo

Publikacja pokazuje, jak wprowadzić tematy związane z badaniem dziedzictwa niematerialnego na lekcje szkolne.