Spotkanie ze świadkiem historii

Lekcje historii nierzadko kojarzą się z nudą. Spotkanie ze świadkiem historii wywołuje tak ważne w edukacji emocje. Ważnym rezultatem tego działania jest też zrozumienie przez młodzież, że przeszłość należy do biografii konkretnych ludzi i wiąże się z autentycznymi przeżyciami.

Świadkiem historii badacze przeszłości i np. dziennikarze zwykli nazywać osobę, której udokumentowana (tzn. zapisana, nagrana dowolną techniką audio czy wideo lub zarejestrowana w całości w inny sposób) opowieść, zwana relacją, jest źródłem historycznym.

Opowiem ci o wolnej Polsce – spotkanie młodzieży ze świadkami historii

To, kto będzie świadkiem historii, zależy od tego, jaki obszar uczniowie chcą zbadać. Należy jednak pamiętać, iż wiarygodnym świadkiem historii są osoby, które uczestniczyły lub bezpośrednio były obserwatorami jakiegoś wydarzenia. Zawsze należy też weryfikować uzyskiwane w wywiadzie informacje, gdyż może dochodzić do nieświadomych przeinaczeń faktów przez rozmówcę.

Jak rozmawiać?

Przeprowadzenie każdego wywiadu wymaga dobrego opracowania pytań, a także gotowości do elastycznego ich zmieniania. Przed rozmową warto przedyskutować z młodzieżą o kierunku rozmowy i zasadach obowiązujących w trakcie spotkania.

Uczniowie powinni pamiętać, że:

Co można dalej zrobić z taką historią?

Opowieść świadka historii może zostać wykorzystana na lekcjach historii oraz jako punkt wyjścia lub element projektu uczniowskiego

Dowiedz się więcej

scenariusze

Publikacja

Opowiem ci o wolnej Polsce

Publikacja zawiera materiały pomocnicze dotyczące spotkań młodzieży ze świadkami historii. Znajdują się w niej wprowadzenie do tematu, vademecum projektu, a także przykładowe scenariusze zajęć dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych oraz przykłady projektów zrealizowanych przez uczniów.