Praca z przedmiotem nie należy do codzienności lekcji historii w szkole. Wymaga większego wysiłku niż analiza źródeł tekstowych i ikonograficznych, często wiąże się z wyprawą do muzeum. Zachęcamy jednak, by sięgać do niej częściej – jako alternatywy do poznawania historii, zwłaszcza lokalnej, oraz metody rozwoju różnorodnych kompetencji uczniów i uczennic.
Proces analizy obiektu materialnego rozwija spostrzegawczość, umiejętności analityczne, dedukcji, łączenia informacji z różnych dziedzin i odnoszenia ich do codziennego doświadczenia. Ważne, aby przedmiot stał się punktem wyjścia do poznawania danego zagadnienia historycznego. A zatem nie powinien pojawić się w procesie edukacyjnym jako ilustracja do poprowadzanej narracji, ale coś, co tę narrację uruchamia.
Jak pracować z przedmiotem na lekcjach?
Edukację przez obiekt najlepiej rozpocząć od pokazania go na żywo – dotknięcie, obejrzenie z różnych perspektyw. Podczas poznawania historii najnowszej uczniowie i nauczyciele mogą posiłkować się rzeczami z własnych domów. W innych przypadkach warto zabrać grupę do muzeum, co pomoże uczynić kontakt z artefaktem doświadczeniem bardziej ekscytującym i bezpośrednim.
Wstępna analiza przedmiotu bazuje na obserwacjach, wyobraźni i posiadanej wiedzy Można zacząć od prostego zgadywania, aby później zweryfikować pomysły na podstawie dostępnych informacji.
Materiał edukacyjny
Karta obiektu. Praca na wystawie
To proste narzędzie pozwala na wstępną analizę każdego przedmiotu. Zostało przygotowane z myślą o wizycie klasy w muzeum i pracy w grupach nad różnymi obiektami.
analizę porównawczą przedmiotu z jej wcześniejszym i/lub późniejszym odpowiednikiem,
zestawienie z innymi przedmiotami z danego okresu,
weryfikację hipotez na podstawie materiałów naukowych.
W efekcie powstaje biografia rzeczy. Zależnie od potrzeb może przybrać postać tekstu, planszy, prezentacji, portfolio. Najlepiej jeśli biografia ujmuje przedmiot w sposób dynamiczny. Opisuje go jako element zmieniającej się rzeczywistości, który wpływa na swoich użytkowników lub otoczenie.
Praca z obiektem dobrze sprawdza się jako element projektu uczniowskiego. W programie “Historionauci” uczniowie i uczennice przygotowywali artykuły o obiektach ze swoich lokalnych muzeów. Zostały one opublikowane na portalu HISTORIA: POSZUKAJ, prowadzonym przez Narodowym Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, który współorganizował program.
Zachęcamy też do sięgnięcia po scenariusze konkretnych lekcji, opartych na metodzie pracy z obiektem.
Szczególnie polecamy
Scenariusz zajęć
Każdy przedmiot opowiada jakąś historię
Scenariusz ukazuje, jak analiza przedmiotów codziennego użytku staje się wstępem do poznawania historii.
Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.Polityka prywatności
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.