
Zapraszamy na konferencję edukacji kulturowej i włączającej „OtwórzMY!”. Podczas dwóch dni spotkań i warsztatów poszukamy kreatywnych sposobów na tworzenie otwartej szkoły. Zajmiemy się m.in. różnymi formami plastycznymi, dramą, pomysłami na partycypację uczniowską i miejscem szkoły w społeczności lokalnej.
Konferencja odbędzie się w dniach 16-17 czerwca w Ursynowskim Centrum Kultury „Alternatywy” w Warszawie. W jej trakcie poszerzysz swoją wiedzę o tym, jak zadbać o relacje uczniów i uczennic, tak by zapobiegać dyskryminującym zachowaniom. Podczas praktycznych warsztatów sprawdzisz, jak działania artystyczne i namysł nad kulturą mogą wspierać realizację wspólnych celów. Poznasz nowe narzędzia ze świata sztuki, lingwistyki i nowych mediów, rozwijające kompetencje kreatywności i krytycznego myślenia.
Aby wziąć udział, należy się zarejestrować: https://zapisy.ceo.org.pl/activity/583/overview
Zapisy trwają do wyczerpania miejsc. Zapewniamy nocleg oraz wyżywienie.
Program – 16 czerwca
9.00
Rejestracja uczestników i uczestniczek
10.00
Otwarcie konferencji
10:30-12.00
Panel dyskusyjny: „Jak budować otwartą i inkluzywną szkołę?”
Zapraszamy na panel, na którym zastanowimy się, jak integrować różnorodną szkolną społeczność i czynić ją przyjazną, bezpieczną przestrzenią dla każdego/każdej. Spróbujemy nazwać sprawdzone sposoby na poprawę relacji w obrębie szkoły, a także poza jej murami – w pozaszkolnych partnerstwach i działaniach na rzecz najbliższego otoczenia.
Goście i gościnie: Agnieszka Tomasik, Mirosław Skrzypczyk, Lillian Hjorth, prowadzenie: Katarzyna Grubek
12:00-12.30
Wprowadzenie do Open Space
12:30-14.30
Open Space połączony z obiadem
12:30-14.30
Open Space – strefa rozmów, poznawania i działań twórczych
14:30-16.00
Warsztaty 1.
W 1. bloku warsztatowym podsumujemy tegoroczną współpracę, czule przyglądając się temu, co udało nam się razem stworzyć. Na warsztaty zapraszamy uczestniczki i uczestników poszczególnych programów, ale także wszystkie inne osoby, które chciałyby lepiej poznać zrealizowane lokalnie działania i zyskać nowe ekscytujące narzędzia do swojej pracy.
Przeciwdziałanie dyskryminacji w szkole (warsztat ma drugą część o g. 16.30) – Program Szkoła otwartości, ścieżka Chronię przed dyskryminacją
Podczas warsztatu zaprezentujemy Szkolny model przeciwdziałania dyskryminacji, nowe publikacje i narzędzie edukacyjne – Karty do rozmów i działań na temat praw człowieka.
Karty powstały we współpracy z Akademią Praw Człowieka w Oslo. Dotyczą praw człowieka, ich przestrzegania i naruszania, a także reagowania na te naruszenia. Są narzędziem edukacyjnym wspierającym rozmowy i planowanie działań dotyczących praw człowieka. Podczas warsztatu zaprezentująjemy karty i możliwości ich zastosowania. Osoby uczestniczące otrzymają swój zestaw Kart wraz ze scenariuszem użycia.
Prowadzący:
Marit Langmyr – pracuje w Akademii Praw Człowieka w Oslo od 2015. Ma uniwersyteckie wykształcenie z nauk politycznych, praw człowieka i edukacji przedszkolnej.
Jan Dąbkowski – szef programu Szkoła otwartości w CEO, trener edukacji antydyskryminacyjnej, dot. praw człowieka, wrażliwości społecznej i kulturowej.
Jak zadbać o równości płci w szkole? – Program Szkoła otwartości, ścieżka Dbam o równość płci.
Jak rozwijać kompetencje społeczno-emocjonalne uczniów i uczennic? – Programy Wychowanie to podstawa i Dobre Łącza
W szkole uczymy się nie tylko polskiego i matematyki, ale także funkcjonowania w grupie i samozarządzania. Na warsztacie pogłębicie rozumienie kompetencji społeczno-emocjonalnych, aby móc bardziej świadomie rozwijać je w szkole. Poznacie też konkretne pomysły na ich kształtowanie w różnych grupach wiekowych.
Prowadzący:
Maciej Wojdyna – pedagog i nauczyciel j. polskiego w liceum i technikum. Od ponad dekady zajmuje się edukacją i rozwojem osobistym dzieci, młodzieży i dorosłych. Absolwent Szkoły Dobrej Edukacji oraz Instytutu Tutoringu Szkolnego. Ukończył studium psychoterapii zorientowanej na proces w Instytucie Psychologii Procesu.
Podsumowanie kursu edukacji kulturowej – Program Szkoła twórczych praktyk
Nasza wspólna szkoła: o włączaniu uczniów i uczennic w podejmowanie decyzji – Program Democratic Innovations in Youth Work
Podczas warsztatu porozmawiamy o tym, jak może wyglądać nauka demokracji w praktyce i czym różni się partycypacja od pseudopartycypacji. Zastanowimy się wspólnie nad tym, jak stopniowo wdrażać metody współdecydowania na poziomie klasy i szkoły, tak by przyniosły korzyści zarówno Tobie jak i Twoim uczniom i uczennicom. Na koniec, podzielimy się dobrymi praktykami i sprawdzonymi sposobami na angażowanie młodzieży we wspólne podejmowanie decyzji.
Prowadzący:
Magda Domańska – W CEO koordynuje program Democratic Innovations in Youth Work, w którym tworzy materiały pokazujące niestandardowe oblicza demokracji. Psycholożka, trenerka, współautorka filmów edukacyjnych, scenariuszy lekcji i publikacji na temat partycypacji młodzieżowej.
Michał Tragarz – Szef Działu Aktywności Społecznej i Obywatelskiej CEO, Koordynował Sejm Dzieci i Młodzieży oraz projekty realizowane przez CEO w Gruzji. Autor lub współautor materiałów edukacyjnych, scenariuszy zajęć i poradników (m.in. Szkoła demokracji. Praktyczny poradnik o współdecydowaniu w szkole; Samorząd uczniowski – poradnik dla opiekuna; Wybory do władz samorządu uczniowskiego).
16.00-16.30
Przerwa kawowa
16.30-18.00
Warsztaty 2.
W 2. bloku warsztatowym pospacerujemy, zainspirujemy się i …weźmiemy duży oddech. Zapraszamy do odkrywania dla siebie nowego spojrzenia na przestrzeń publiczną i do zabawy narzędziami twórczymi, które uruchamiają wyobraźnię. W bloku ujęliśmy także spotkanie poświęcone odpoczywaniu i dbaniu o siebie.
Przeciwdziałanie dyskryminacji w szkole: jak włączyć młodzież w działania na rzecz praw człowieka (kontynuacja warsztatu z 14.30)
Podczas warsztatu pokażemy, jak za pomocą Kart do rozmów i działań na temat praw człowieka można zaangażować młodzież.
Karty powstały we współpracy z Akademią Praw Człowieka w Oslo. Dotyczą praw człowieka, ich przestrzegania i naruszania, a także reagowania na te naruszenia. Są narzędziem edukacyjnym wspierającym rozmowy i planowanie działań dotyczących praw człowieka. Podczas warsztatu zaprezentująjemy karty i możliwości ich zastosowania. Osoby uczestniczące otrzymają swój zestaw Kart wraz ze scenariuszem użycia.
Prowadzący:
Marit Langmyr – pracuje w Akademii Praw Człowieka w Oslo od 2015. Ma uniwersyteckie wykształcenie z nauk politycznych, praw człowieka i edukacji przedszkolnej.
Jan Dąbkowski – szef programu Szkoła otwartości w CEO, trener edukacji antydyskryminacyjnej, dot. praw człowieka, wrażliwości społecznej i kulturowej.
Człowiek w przestrzeni – spacer po okolicy i opowieść o architekturze w kontekście społecznym
Podczas spaceru będziemy wspólnie odczytywać teren osiedla Ursynów Północny i zastanawiać się, co to znaczy projekt urbanistyczno-społeczny. Przyjrzymy się tym cechom kompozycji przestrzennej i rozwiązaniom architektonicznym, które przesądziły o sukcesie założeń. Dowiemy się, co stoi za hasłem „ludzka skala” i jakie elementy zabudowy wiązały się z koncepcją integracji sąsiedzkiej. Poddamy analizie pojęcie ekologii miejsca i rozpoznamy, w jaki sposób zafunkcjonowała ona na Ursynowie Północnym.
Prowadząca:
Lidia Pańków – dziennikarka, redaktorka, asystentka społeczna, zajmuje się m.in. tematami przestrzeni, zamieszkiwania i architektury w kontekście społecznym, autorka książki „Bloki w słońcu. Mała historia Ursynowa Północnego, Czarne 2017
W stronę spokoju. Spotkanie filmowe poświęcone dobrostanowi osób uczących
Na spotkaniu obejrzymy “Bez miejsca”, nominowaną do Europejskiej Nagrody Filmowej w 2021 roku historię o dwóch trenerach tenisa stołowego, którzy w powojennym Kosovie starają się przygotować podopiecznych do międzynarodowych zawodów. Ta poruszająca historia będzie dla nas punktem wyjścia do rozmowy o zapewnianiu dobrej edukacji, także wtedy gdy jest to bardzo trudne. Przyjrzymy się temu, co nas napędza do pracy i temu, co odbiera nam siły. Zbierzemy dobre praktyki radzenia sobie ze spadkiem motywacji i wymienimy inspiracjami na to, jak dbać o innych nie gubiąc siebie z oczu.
Prowadzący:
Agnieszka Biela – psycholożka, trenerka warsztatu psychologicznego i treningu interpersonalnego, superwizorka, pracowniczka oświaty. Pracuje w oparciu o podejście humanistyczno-doświadczeniowe, proces grupowy i metodologię WenDo, wzbogacone o elementy terapii akceptacji i zaangażowania.
Julian Czurko – trener oświaty i biznesu, coach, facylitator, edukator i mentor młodzieżowy, doktor nauk humanistycznych. Pracuje metodologiami rozwojowej pracy z metaforą Clean Coaching, podejścia procesowego JAK-MD oraz edukacji antyprzemocowej dla chłopaków SZTAMA.
Karolina Giedrys-Majkut – szefowa programu Szkoła Twórczych Praktyk, ekspertka z zakresu edukacji filmowej i psychoedukacji z wykorzystaniem filmu, psycholożka i trenerka.
Formy podstawowe
Warsztaty będą oparte o doświadczenia wypracowane w programie Formy Podstawowe. Wystawa sztuki w środowisku szkolnym realizowanym przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i Edukacyjną Fundację im. Romana Czerneckiego.
Dzięki zebranym w programie doświadczeniom przygotowaliśmy zestaw przystępnych ćwiczeń, które można zastosować w każdej szkole. Zapraszamy do sprawdzenia czy sztuka współczesna może stać się zabawą, a szkoła może zmienić się w przestrzeń kreatywnej współpracy między uczniami i uczennicami. Przećwiczymy na sobie działania włączające różne zmysły w odbieranie rzeczywistości, będziemy badać przestrzeń oraz zaprzęgać wyobraźnię do poszukiwania twórczych odpowiedzi na pytania.
Prowadząca:
Marta Przybył, Muzeum Sztuki Nowoczesnej
Absurd nie czytać! – gry i zabawy językowe (nie tylko) w bibliotece
Podczas warsztatu w roku mistrzyni żartu słownego Wisławy Szymborskiej poznamy niekonwencjonalne sposoby na uczynienie z biblioteki lokalnego centrum promocji czytelnictwa, integracji społecznej i… dobrej zabawy, przez twórcze wykorzystanie ludycznej funkcji polszczyzny.
Wspólnie „wywrócimy świat na drugą stronę”, tworząc dowcipne miniatury literackie wokół ważnych i bliskich nam tematów i miejsc, inspirując się „niepoważną” twórczością noblistki i poetów słowotwórców.
Na warsztat zapraszamy bibliotekarki i bibliotekarzy, ale też polonistki i polonistów, nauczyciel/ki edukacji wczesnoszkolnej i wszystkich wielbicieli zabaw językowych.
Prowadząca:
Katarzyna Sołtan-Młodożeniec: inicjatorka i koordynatorka projektów i akcji społeczno-kulturalnych, autorka tekstów o kulturze oraz publikacji edukacyjnych (m.in. „Mała Książka na Noc Bibliotek”, „Jak ja dużo jestem! Elementarz Korczaka”, „DoMowy – rodzinne historie o słowach”) oraz gier literackich i słowotwórczych. Krajowa koordynatorka ogólnopolskiej Nocy Bibliotek od I edycji, redaktorka, ekspertka Centrum Edukacji Obywatelskiej.
18.00-19.00
Kolacja
19.00
Świętujemy! – wydarzenia towarzyszące
Program – 17 czerwca
8.30
Rejestracja uczestników i uczestniczek
9.00-10.30
Panel dyskusyjny: „Sztuka włącza(ć)”
Na drugim z planowanych paneli zastanowimy się wspólnie nad tym, co mogą wnieść narzędzia artystyczne i twórczość do naszych działań na rzecz dobrych relacji w szkole. Co daje nam namysł nad kulturą dla integracji klas? Jak zaplanować wspólną twórczość, by wzmacniała i poprawiała komunikację? Czy sztuka sprawdza się w grupach osób o różnorodnych zainteresowaniach i kompetencjach? – oto parę z pytań, podejmiemy w trakcie naszej dyskusji.
Goście i gościnie: Joanna Roszak, Stefan Paruch, Małgorzata Minchberg, Urszula Zadworna, prowadzenie: Jan Bliźniak
10.30-11:00
Przerwa kawowa
11.00 – 14.00
Warsztaty 3.
W 3. bloku warsztatowym zaproponujemy dokładniejsze przyjrzenie się kilku wybranym pomysłom na działania szkolne. Po
Inne aktualności
Aktualności
Najbliższy Wirtualny klub filmowy już 14 stycznia 🎬
Poznaj kulisy powstawania serialu „Migranci” – webinar już 16 grudnia
Dołącz do webinaru: Młodzi w procesie twórczym. Jak wspierać kreatywność i poczucie wpływu?
Zapraszamy na webinar „Wyzwania w edukacji o Holokauście i jak na nie odpowiadać”
Zapraszamy na warsztaty „Wiedza i praktyka. Od raportu do własnych narzędzi edukacji o trudnej przeszłości”