Film to uwaga
Znalezienie narzędzi i metod, które skutecznie zainteresują uczniów i uczennice bywa nie lada wyzwaniem. Tymczasem filmowcy do perfekcji opanowali umiejętność przyciągania i zarządzania uwagą. Filmy to zalew audiowizualnych bodźców, który utrzymuje ciało w napięciu i wywołuje nieustający dreszczyk najprostszych emocji. Uwaga to także samodzielne działania z kamerą, wymagające czujności i cierpliwości. Przeprowadzenie wywiadu, lub reportażu filmowego nie tylko rozwija umiejętności techniczne, ale przede wszystkim uczy obserwacji i słuchania.
Film to emocje
Wywołanie emocjonalnego zaangażowania jest głównym celem filmowców. Dzięki wykorzystywanym przez nich zabiegom widz czuje film, nawet wcześniej niż go rozumie. Przyglądanie się odczuciom po seansie może rozwijać inteligencję emocjonalną i samoświadomość. Emocje wzmacniają siłę filmowego doświadczenia. Może ono zapoczątkować cykl nauki oparty na eksperymentowaniu i wyciąganiu wniosków. W dziale LEKCJE Z FILMEM prezentujemy metodologię, która wesprze podobne działania.
Film to opowieść
Filmy korzystają ze sprawdzonych schematów narracyjnych. Oferują wgląd w problemy i dylematy społeczne poprzez intrygującego bohatera (lub wielu), z którym można się utożsamiać. Dzięki połączeniu tego, co jednostkowe, z tym, co uniwersalne, widzowie mogą rozpoznać znajome problemy w zupełnie odmiennej sytuacji. Jest wiele badań potwierdzających, że opowieści skuteczniej niż informacje lub perswazja wprost przełamują opór przed przekazem. Mogą także posłużyć za źródło wzorców do modelowania zachowań.
Film to spotkanie
Partnerski charakter sztuki filmowej jest wpisany już w samą jej naturę. Końcowa wersja każdej opowieści jest połączeniem treści obecnych na nośniku ze światem osobistych skojarzeń, wiedzy i wrażliwości widzów. Dlatego film nie tylko umożliwia wgląd w odmienną rzeczywistość osób z drugiego końca świata czy też w wyobraźnię artysty. To szansa na poznanie innych widzów w trakcie porównywania odbioru tego, co pojawiło się na ekranie. Pokaz filmowy i dyskusja po nim to świetny pomysł na integrację zespołów klasowych; przełamanie impasu w relacji z uczniami oraz zaproszenie do interakcji bardziej nieśmiałych, wycofanych w relacjach grupowych osób.
Film to współczesność
Współczesna kultura posługuje się filmem jako jednym z kluczowych narzędzi komunikacji. Nawet ci uczniowie, którzy nie chodzą do kina i wolą sport od seriali, żyją zanurzeni w audiowizualności. Wielu z nich sięga też po amatorską twórczość filmową. To coraz popularniejszy sposób na przepracowanie i dokumentowanie swoich doświadczeń. Opanowanie zasad rozumienia i tworzenia komunikatów audiowizualnych przestaje być więc supermocą pasjonatów. To jedna z kluczowych umiejętności świadomego obywatela gotowego do udziału w demokratycznym podejmowaniu decyzji. Trening świadomego odbioru filmowych tekstów kultury rozwija odporność na medialną manipulację. Wspiera niezależność, przygotowuje do dorosłego życia.