Spotkania z ludźmi filmu

Edukacja filmowa to projekty nastawione na otwartą rozmowę wokół filmu, kultury i sztuki. Dzięki spotkaniom z ludźmi filmu, młodzież, nauczyciele i edukatorzy mają niepowtarzalną okazję pogłębić wiedzę o filmie, nauczyć się świadomego patrzenia na obraz, zrozumieć funkcje formy i wyrobić kryteria oceny dzieł sztuki. Celem spotkań z teoretykami, krytykami, twórcami filmowymi i ludźmi sztuki jest również ukazanie, że film ma wpływ na różne środowiska i na twórców różnych dziedzin kultury. 

W ramach spotkań z cyklu Shortcut inspiruje spotykamy się z nauczycielami i nauczycielkami, by porozmawiać nie tylko o prezentowanych filmach, ale stworzyć okazję do spotkania z ich twórcami. Mamy dla Was coś specjalnego, kolejne spotkanie z cyklu Shortcut inspiruje. 

Kameralne spotkanie on-line z twórcami, którzy opowiadali o tajnikach swojej pracy były świetnym momentem do wymiany spostrzeżeń oraz inspiracji do pracy z dziećmi i młodzieżą. Czas izolacji w doskonały sposób pokazał potrzebę dialogu. . 

Reżyserka “Superjednostki” (2014) filmu obecnego w zestawie Shortcut – Teresa Czepiec w opowiedziała o tajnikach swojej pracy. W pierwszej części skupia się na formie filmowego opowiadania, poprzez ruchomą kamerę i dźwięk. Teresa Czepiec, rezydentka programu Shortcut w Zespole Szkół Ekonomicznych w Mińsku Mazowieckim, pokazuje, w jaki sposób swoisty punkt widzenia doprowadza do stworzenia historii, którą chce się oglądać.

W drugiej części Teresa Czepiec przedstawia poszczególne fazy tworzenia filmu. W swoim debiucie “Superjednostka” ukazuje migawki z życia mieszkańców katowickiej Superjednostki. Wysokościowiec Superjednostka to ogromny blok mieszkalny, jeden z największych budynków mieszkalnych w Polsce o 762 mieszkaniach w których może mieszkać nawet 3 tys. ludzi. Reżyserka przedstawia jak od pomysłu i tworzenia koncepcji filmu aż po kolorkorekcję ważny jest każdy z etapów oraz jak odpowiednio się do niego przygotować. 

Ostatni materiał służy zadaniu sobie pytania: czy film jest procesem? W tej części poruszane są pytania, takie jak: czym jest kreatywność na każdym etapie realizacji filmu. Dlatego potrzebujemy jej zarówno w fazie poszukiwania tematu jak i w montażu. Jak o niej rozmawiać z uczniami? Reżyserka wspólnie z nauczycielami zastanowiła się również nad tym, jakie pomysły są  potencjalnie lepszymi na film i jak je rozwijać?  W spotkaniu chodzi przecież o wymianę doświadczeń.

Drugie spotkanie poświęcone było tematowi „Czy coś odróżnia dokument od reportażu?”. Reżyser Paweł Ziemilski zastanowił się, w jaki sposób rejestrować codzienność, aby nabrała ona artystycznego kształtu. Razem z nauczycielami i nauczycielkami swoił zabiegi formalne, które pomagają wzmocnić opowiadane historie. 

W pierwszej części swojego wystąpienia poruszył niezwykle istotną kwestię dla każdego młodego twórcy: w jaki sposób ograniczenia sprzyjają kreatywności? Reżyser na podstawie zrealizowanego projektu „Miejscy kowboje” (2017) pokazuje, że każdy może stworzyć wyjątkowy film. Nie liczą się zasoby, a chęci i kreatywne podejście do tematu.

W drugim filmiku Paweł Ziemilski przedstawia kluczowe różnice między filmem dokumentalnym a reportażem. W ramach X muzy mieści się szerokie spektrum różnych gatunków i podgatunków. Jednym z nich jest reportaż rozumiany jako filmowa relacja z wydarzenia. Reżyser opowiadał o formie i przekazie na przykładzie swojej filmografii. Jak zrozumieć różnice i nie popełniać błędów przy nazewnictwie podczas zajęć z dziećmi i młodzieżą? 

Wybór fragmentów MasterClassów kończymy czterema filarami, na których film dokumentalny powinien się opierać. Są to: obserwacja, myśl, potrzeba, możliwość tworzenia. Paweł Ziemilski zachęca pedagogów do prostego podejścia przy tworzeniu filmów. Uczniowie i uczennice nie muszą wspinać się na wyżyny, by stworzyć ciekawy projekt. Co więcej – mogą nie wydać nawet złotówki, by powstał obraz angażujący społecznie, z odpowiednim przekazem i naszpikowany emocjami.