Zdaniem Davida Kolba za przyrostem wiedzy stoi dynamiczna relacja dwóch biegunowo odmiennych potrzeb – pędu do działania w świecie oraz teoretyzowania na temat jego skuteczności: przejścia od działań do konceptualizacji, od konkretu do abstrakcji, i odwrotnie. Wsparcie seansu i dyskusji dawką wiedzy na dany temat pomoże uczniom i uczennicom wyjść z zajęć w przekonaniu, że są nieco lepiej przygotowani na przyszłość.
Nie musi to oznaczać od razu wykładu czy też pogadanki, choć rozbudzone zainteresowanie dla tematu, świeże emocje i wrażenia będą pracowały na korzyść nawet tych bardziej podawczych form. Warto jednak sięgnąć po metody aktywne. Wspólne zebranie wniosków, wypracowanie dla nich nowej, ciekawej formy, uzupełnienie ewentualnych pytań do tematu poprzez research w internecie lub na bazie tekstów źródłowych, oto kilka z takich pomysłów.
Na przykład w pracy z filmem “Słucham” uczniowie i uczennicy zgłębiają temat wsparcia osób w trudnej sytuacji emocjonalnej. Punktem wyjścia do wspólnej pracy jest opowieść o duńskim telefonie zaufania dla dzieci i młodzieży. Zaprezentowane pytania do dyskusji pozwalają przejść od przedstawionych w filmie sytuacji do ogólnej wiedzy dotyczącej pomocy w kryzysie.
Praca w grupach z załączonymi tekstami źródłowymi pomaga uczniom i uczennicom zorientować się, jak wyglądają możliwości uzyskania wsparcia w Polsce. Dodatkowe zadanie polega na sformułowaniu zasad dobrej wspierającej rozmowy i przedstawieniu ich w formie plakatu. Przygotowaniem do tego zadania jest nie tylko refleksja na temat zachowania postaci z filmu, ale także zapoznanie się z konkretnymi wskazówkami brytyjskiej fundacji Mental Health Foundation oraz kampanii społecznej Forum Przeciw Depresji.