Nowe kompetencje uczniów i uczennic

Refleksja wokół kultury rozwija u młodych ludzi kreatywność i innowacyjne myślenie, pozwala lepiej poznać siebie i świat, co przekłada się na aktywny udział w życiu społecznym oraz kształtuje poglądy młodych ludzi. 

Udział uczniów w kulturze rozwija wyobraźnię, i konkretne kompetencje takie jak:

  1. Umiejętności komunikacyjne i językowe (korzystanie z treści i tworzenie ich, wielojęzyczność). 
  2. Innowacyjność, niekonwencjonalne myślenie (eksperymentowanie) i sprawczość. 
  3. Kreatywność i ekspresja twórcza. 
  4. Samodzielne, krytyczne myślenie i umiejętności analityczne, w tym krytyczne rozumienie tekstów kultury – języka sztuki, literatury, filmu, przekazów medialnych. 
  5. Empatia (rozpoznawanie emocji i odpowiedzialność etyczna) oraz kompetencje społeczno-emocjonalne (samoświadomość, samozarządzanie, świadomość społeczna, umiejętności interpersonalne, odpowiedzialne podejmowanie decyzji).
  6. Zaangażowanie społeczne i obywatelskie. 
  7. Otwartość na różnorodność (w tym kulturową), rozumienie inności. 
  8. Współpraca i budowanie relacji (w tym uczenie się we współpracy, sieciowanie). 
  9. Kompetencje cyfrowe (aktywne, twórcze, bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z zasobów cyfrowych i mediów, tworzenie i dzielenie się treściami w internecie). 
  10. Wiedza i świadomość kulturalna.