Dobre praktyki

Przy projektach filmowych szkoły angażują się w różnorodne przedsięwzięcia. W większości grupy uczniów kręcą materiały wideo na wybrane tematy. Proponujemy też inne aktywności, które pozwalają lepiej poznać medium filmu lub uwrażliwić na poruszone w danej produkcji problemy. Poniżej przedstawiamy najciekawsze efekty prac szkół z całej Polski. Odpowiadają one na kilka podstawowych wyzwań skutecznej realizacji edukacji filmowej w kontekście działań lokalnych.

Jak wzbudzić zainteresowanie filmem?

Aby zainteresować uczniów i uczennice tym, co za chwilę zobaczą na ekranie, można wykorzystać ważną dla filmowców umiejętność tworzenia scenorysów. Młodzież przed projekcją zapoznaje się z transkryptem przedstawionej w filmie narracji, a następnie rysuje własne wyobrażenia tego, jak jej zdaniem może wyglądać opowieść.

W ten sposób Renata Brzezińska-Wróblewska z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Sierakowicach przeprowadziła w swojej klasie lekcję wokół filmu “Tragiczna historia z happy endem”.

Tak to samo zadanie zrealizowali podopieczni Bogusławy Grudzińskiej ze Szkoły Podstawowej w Bargłowie.

Jak poprzez lekcję z filmem zachęcić młodzież do refleksji na temat swojej okolicy?

Do filmu “Superjednostka”, którego tematem jest ogromny blok mieszkalny w Katowicach, przygotowaliśmy specjalne karty pracy. Uczniowie i uczennice wyobrażają sobie, że budynki mogą się komunikować i przygotowują dla nich wypowiedzi. Tak wygląda praca jednego z podopiecznych pani Elżbiety Bartoszek ze Szkoły Podstawowej nr 2 im. Jana Wyplera w Rudzie Śląskiej.

Jak wykorzystać działania filmowe do pobudzania zaangażowania na rzecz swojego otoczenia?

W roku szkolnym 2020/21 kilka szkół z całej Polski realizowało projekt “Moja wspólnota, moje miejsce”. Uczestnicy i uczestniczki projektu zostali zaproszeni do refleksji na temat najbliższego otoczenia i osób go zamieszkujących. Za pomocą krótkich, filmowych zadań badali swoją lokalną rzeczywistość. Na koniec przygotowali dłuższe materiały wideo na temat swojej społeczności.

W kolejnych krokach uczniowie i uczennice m.in. tworzyli społeczną mapę okolicy, poszukiwali wyrazistych śladów działalności człowieka w okolicy, przeprowadzali wywiady z sąsiadami, czy zastanawiali się, jak pokazać różnice między przestrzeniami prywatną i publiczną. 

Przykładowe realizacje zadań:

Społeczna mapa okolicy

Mapa przygotowana przez grupę z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Sierakowicach.

Ślady działalności człowieka

Film przygotowany przez uczennicę Szkoły Podstawowej nr 2 w Karczewie.

Wywiad z sąsiadem

Film przygotowany przez uczennicę Szkoły Podstawowej nr 2 w Karczewie.

“Dla Alicji” - film końcowy

Film przygotowany przez grupę ze Szkoły Podstawowej nr 148 im. Hugo Kołłątaja w Warszawie.

Jak łączyć grywalizację z filmem?

Filmy mogą stać się tematem gry miejskiej. W 2021 roku uczniowie i uczennice z Bytomia rozwiązywali zadania na terenie publicznego parku. Zagadki przygotowała młodzież z Technikum nr 2. Były one umieszczone w bezpłatnej aplikacji Actionbound.