Projekt społeczno-filmowy

Projekt społeczno-filmowy ma na celu wykorzystanie sztuki filmowej do zwiększenia świadomości i aktywności obywatelskiej młodzieży. Pobudza do angażowania się uczniów i uczennic w działania zmieniające ich najbliższe otoczenie. Pod względem dydaktycznym jego szczególną cechą jest połączenie edukacji o filmie z edukacją poprzez film.

Ta pierwsza skupia się na aspektach technicznych dzieła filmowego i jego estetyce. Często natomiast nie ukazuje potencjału kamery jako narzędzia autoekspresji i zmiany społecznej. Z kolei edukacja poprzez film stosuje materiały audiowizualne tylko jako narzędzia ilustrowania treści przedmiotowych i angażowania uwagi. Nie zawsze przygotowuje do świadomego odbioru ani do własnych prób twórczych.

Projekt społeczno-filmowy sprawia, że zalety tych dwóch podejść uzupełniają swoje wzajemne braki. Film w angażujący sposób pozwala wniknąć w istotne społeczne problemy, a jednocześnie stanowi narzędzie twórcze, które zmienia postrzeganie rzeczywistości oraz wzmacnia poczucie sprawczości i wpływu.

Elementy projektu społeczno-filmowego

Realizacja projektu tego typu nie polega wyłącznie na nakręceniu przez uczniów i uczennice materiału wideo. Powinna zawierać również zestaw działań, które przygotowują do pracy nad filmem i pozwalają lepiej zrozumieć jej sens.

Dobrym punktem wyjścia jest seans filmowy, który zwiększy u uczniów i uczennic świadomość określonych problemów społecznych oraz zaznajomi ich z zaangażowaną twórczością filmową. Dyskusje po seansach powinny zachęcać do równoczesnej refleksji nad formą i treścią dzieła.

Więcej o wykorzystaniu filmu na lekcjach przeczytasz w zakładce FILM NA LEKCJI.

Podczas realizacji projektu społeczno-filmowego uczniowie i uczennice poznają praktyczne zagadnienia z zakresu realizacji filmu. Dlatego ważne jest zorganizowanie zajęć na tematy planowania scen filmowych, pracy nad scenariuszem, myślenia narracyjnego, tworzenia dramaturgii, planów filmowych i ich zastosowania itp.

Podejmując się takich działań, warto nawiązać współpracę z instytucją lub ekspertem z zewnątrz. Przy mniej wymagających projektach mogą wystarczyć liczne, dostępne bezpłatnie webinary ludzi filmu. Ponieważ nie każda osoba ma dostęp do profesjonalnego sprzętu filmowego i oprogramowania montażowego, należy skupić się na rozwijaniu tych umiejętności, które młodzież może wykorzystać podczas tworzenia filmów nawet na swoich telefonach komórkowych.

Poza seansami filmowymi o problemach społecznych, które stanowią dobry punkt wyjścia, warto pogłębić wiedzę i refleksję na ich temat. Ważne, by uczniowie i uczennice sami decydowali, jakim zagadnieniem chcą się zająć. Dzięki temu mocniej zaangażują się w realizację projektu, wzmocnią też wewnętrzne poczucie sprawstwa.

Projekt społeczno-filmowy powinien dotyczyć spraw z najbliższego otoczenia. Młodzież ma wówczas szansę na samodzielne zdiagnozowanie i udokumentowanie ważnych z ich punktu widzenia problemów. Wsparciem w tym procesie mogą być spotkania z ekspertami – lokalnymi aktywistami i aktywistkami, dziennikarzami i dziennikarkami, a także okolicznymi mieszkańcami i osobami bezpośrednio dotkniętymi danym problemem.

Premiera gotowego filmu to ważny moment, dlatego warto nadać mu odpowiednią oprawę. Wokół pokazu można zorganizować zestaw działań dotyczących zagadnienia społecznego, którego dotyczy film. Panel dyskusyjny, performance w przestrzeni miejskiej, akcja plakatowa – każda z tych aktywności wzmocni rezonans projektu.

Długofalowym celem jest nie tylko zrozumienie przez uczestników problemów społecznych i dowiedzenie się, jak o nich opowiadać. Chodzi o rozpoczęcie przez nich procesu zmian społecznych. Dlatego po realizacji projektu powinny nastąpić kolejne aktywności, będące kontynuacją pracy nad danym zagadnieniem.

Wybrane obszary, w których rozwija projekt społeczno-filmowy

Dowiedz się więcej

W Centrum Edukacji Obywatelskiej mamy szerokie doświadczenie w realizacji projektów uczniowskich. Zajrzyj na inne nasze inne serwisy, by poszerzyć wiedzę i znaleźć inspirację do własnych działań.

Projekt społeczny

Tutaj dowiesz się więcej o metodzie projektu i sposobach pracy z grupą uczniowską.

Projekt społeczno-artystyczny

Sprawdź, jakie inne działania artystyczne z uczniami i uczennicami mogą mieć wymiar społeczny.

publikacja

Publikacja

Wkręceni w wielokulturowość

Zobacz, jak przebiegał projekt społeczno-filmowy Wkręceni w Warszawę. Młodzi w wielokulturowym mieście. W publikacje znajdziesz scenariusze lekcji na temat wielokulturowości, dobre praktyki w realizacji projektu i praktyczne rady dotyczące tworzenia filmu.